Ondanks dat er al langer geruchten gingen dat het financieel niet goed ging met CêlaVita, zijn veel aardappeltelers geschrokken van het bericht dat het bedrijf failliet is gegaan. Sommige telers hebben afgelopen maand nog tonnen aardappelen afgeleverd waarbij het zeer de vraag is of zij nog enige betaling hiervan kunnen verwachten. Gelet op de vragen hierover in mijn praktijk, is het goed om enige kennis te hebben van hoe een faillissement in de praktijk verloopt, wat u kunt doen als uw afnemer of klant failliet gaat en zijn er enkele aandachtspunten om uw positie te versterken.
Als een bedrijf failliet wordt verklaard, dan stelt de rechtbank een curator aan. Deze heeft de taak om het vermogen te gelde te maken en de opbrengst daarvan onder alle schuldeisers te verdelen conform de wettelijke rangorde. Als het bedrijf waar u zaken mee heeft gedaan failliet is verklaard en u heeft nog een bedrag tegoed, dan is het van belang om een vordering in te dienen bij de curator. Heeft u het vermoeden dat een bedrijf failliet is gegaan maar weet u dit niet zeker, dan kunt u hiervoor het insolventieregister raadplegen.
In het insolventieregister kunt u ook nagaan wie de curator is die de afwikkeling van het faillissement regelt. Indien de curator ermee bekend is dat de gefailleerde nog een bedrag aan u verschuldigd is, dan kunt u van de curator een brief of e-mail verwachten over het indienen van uw vordering in het faillissement. Mocht u een dergelijke brief niet hebben ontvangen, maar wel een vordering hebben op de gefailleerde partij, dan is het van belang om zelf actie te ondernemen en hierover contact op te nemen met de curator en alsnog de vordering in te dienen. Het is daarbij wel van belang om uw vordering te onderbouwen en bijvoorbeeld het relevante contract en een afschrift van de openstaande facturen mee te sturen.
Contracten worden niet zomaar stopgezet
Naast de situatie dat er sprake is van een onbetaalde factuur door de gefailleerde partij, kan het ook zijn dat er nog leveringsverplichtingen bestaan. Van belang is dat, in geval van faillissement van de afnemer, dit niet betekent dat uw contract op dat moment ook eindigt. Ook in de situatie van faillissement geldt dat het contract dat u heeft nog altijd doorloopt, tenzij er andere afspraken met de afnemer zijn gemaakt in het contract of in de algemene voorwaarden zijn opgenomen. Indien er sprake is van faillissement dan kunt u dus niet zomaar de levering stopzetten. In deze situatie is het van belang om hierover contact op te nemen met de curator. Indien de curator toch het contract wil voortzetten dan is het wel van belang dat een garantie wordt geboden dat ook zal worden betaald en hierover zal u dan afspraken kunnen maken.
Mogelijkheid om goederen terug te halen?
Bij faillissement van uw klant of afnemer zal veelal de vraag rijzen of er nog goederen kunnen worden teruggehaald. In dit verband is van belang om na te gaan of er een eigendomsvoorbehoud is afgesproken. Een eigendomsvoorbehoud is een sterk recht en houdt in dat u afspreekt dat het eigendom van de geleverde zaken pas overgaat op het moment dat ook de afnemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dit kan ook in de algemene voorwaarden staan. In dat geval geldt als hoofdregel dat als er niet wordt betaald, de zaken nog steeds uw eigendom zijn en kunt u de goederen mogelijk terughalen. Er zijn echter wel omstandigheden waardoor een eigendomsvoorbehoud niet meer kan werken, zoals de situatie dat er sprake is van zaakvorming, natrekking of vermenging van zaken waardoor de geleverde zaken niet meer identificeerbaar zijn. Het is dan ook van belang om na te gaan wat er met de geleverde zaken is gebeurd.
Is er geen eigendomsvoorbehoud afgesproken, dan kan eventueel het recht van reclame nog uitkomst bieden. Het recht van reclame is minder bekend en is geregeld in de wet. Door een recht van reclame uit te oefenen, kunnen geleverde roerende zaken weer worden teruggevorderd als de koper niet betaalt. Indien het recht van reclame rechtsgeldig wordt uitgeoefend, dan wordt de koopovereenkomst ontbonden en gaat het eigendom van de zaken weer terug naar u als leverancier. Ook hier geldt dat niet in alle gevallen het recht van reclame kan worden uitgeoefend en dat dit niet meer werkt indien de zaken zich niet meer in dezelfde staat bevinden, bijvoorbeeld omdat deze inmiddels zijn verwerkt.
Wat gebeurt er bij een eventuele doorstart?
Nadat een curator is benoemd, zal deze vaak eerst beoordelen of een doorstart van de onderneming mogelijk is. Een doorstart betekent dat de activa van het bedrijf worden doorverkocht zodat de overnemende partij de ondernemingsactiviteiten van de gefailleerde partij kan voortzetten. De schulden blijven dan achter in het faillissement. Het voordeel van een doorstart is dat verkoop van de totale activa in de regel meer oplevert dan verkoop van losse onderdelen op een veiling. De schuldeisers delen dan in de opbrengst van de verkoop van de totale activa van de onderneming.
En hoe zit het dan met de bestaande contracten? Bij een doorstart zal de overnemende partij nagaan welke bestaande contracten zij wil voortzetten, zoals huurcontracten of afspraken met leveranciers. Indien er sprake is van contractovername dan is hiervoor instemming nodig van de wederpartij. Het is in dat geval van belang om ook heldere afspraken te maken over de voorwaarden waaronder meegewerkt wordt aan overname van het contract, bijvoorbeeld dat eerst openstaande facturen worden voldaan voordat er opnieuw wordt geleverd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.