Shutterstock

Analyse Logistiek

Keren schepen weer massaal terug op Rode Zee?

Gisteren 15:30 uur - Linda van Eekeres

De Houthi's in Jemen hebben aangegeven dat ze vanwege het bestand in Gaza zijn gestopt met het aanvallen van schepen in de Rode Zee. Toch lijken rederijen nog niet massaal van plan de omvaarroute rond Kaap de Goede Hoop de rug toe te keren en weer via het Suezkanaal te gaan varen. Deze week daalden de containerprijzen na vier weken stijging op rij, maar niet tussen China en Europa.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bijna twee jaar geleden begonnen de door Iran gesteunde Houthi's met het aanvallen van schepen. De laatste Houthi-aanval was 29 september van dit jaar. De Houthi's verklaren nu dat zolang het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas standhoudt, zij geen schepen aanvallen. Dat staakt-het-vuren is broos, beseffen rederijen zich maar al te goed. 

Lars Jensen, oprichter van Vespucci Maritime Rode Zee, wijst er op LinkedIn op dat de Houthi's dit jaar al eens twee maanden stopten met aanvallen tijdens een wapenstilstand. Toen deze doorbroken werd, hervatten ook de Houthi's hun activiteiten. Jensen: "Gebaseerd op de ontwikkelingen eerder dit jaar lijkt het voorbarig om het staakt-het-vuren van de Houthi's te interpreteren als een teken van een aanstaande terugkeer van de rederijen." De drie grootste containerrederijen MSC, Maersk en CMA CGM (samen goed voor een marktaandeel van 47,4% volgens de Alphaliner top 100) hebben in de media gezegd dat zij niet op korte termijn weer op reguliere basis de Rode Zee te gaan bevaren.

Een terugkeer van containerverkeer naar de Rode Zee zal – na een overgangsperiode – het overaanbod verder verergeren, aldus Judah Levine van dataplatform Freightos. De rederijen kampen al met overaanbod en hebben met het omvaren rond Afrika de tarieven ruim boven het langetermijngemiddelde weten te houden, geeft hij aan. Drewry's Container Forecaster voorspelt dat het aanbod de komende kwartalen groter wordt ten opzichte van de vraag, vooral als de doorvaart door het Suezkanaal terugkeert naar normaal.

Wanneer er snel veel rederijen tegelijk zouden overschakelen op de route via de Rode Zee, zou er ook (tijdelijk) havencongestie kunnen ontstaan, doordat schepen die de langere weg via Kaap de Hoop varen en schepen die de kortere route nemen dan tegelijk aankomen.

Containerprijzen zakken weer, maar niet tussen China en Europa
De gemiddelde containerprijzen zakken voor het eerst in ruim een maand weer. Dit komt doordat de kosten van zeecontainervervoer van China naar de VS scherp dalen.

De World Container Index van Drewry daalt deze week met 5% naar $1.859 per container van 40 voet. Het is de eerste daling na vier weken met prijsstijgingen. De lijnen van Shanghai naar Los Angeles en New York dalen hard met respectievelijk 12% en 15%. Drewry schrijft in een verklaring dat vervoerders met GRI's (General Rate Increase) de tarieven kortstondig hebben weten te verhogen, maar dat de spottarieven deze week toch daalden door afnemende vraag, omdat retailers hun artikelen voor de feestdagen al hebben geïmporteerd. Drewry verwacht daarom dat de tarieven volgende week licht verder dalen of gelijk blijven. 

Vanuit Shanghai naar Europa stijgen de prijzen juist, maar een stuk rustiger met 3% naar Rotterdam en 4% naar Genua. Op deze routes proberen vervoerders volgens Drewry met vaste FAK-tarieven (Freight All Kind) de spottarieven te verhogen vóór de jaarlijkse contractonderhandelingen van start gaan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden