Shutterstock

Analyse Logistiek

Stijging containertarieven zet door, maar blijft dat zo?

Vrijdag 15:30 uur - Linda van Eekeres

Voor de tweede week op rij stijgen de containerspottarieven weer na zeventien wekelijkse dalingen achter elkaar. Deze week is containervervoer 3% duurder geworden. President Trump een kleine triomf vieren, de IMO heeft na dreigementen eieren voor haar geld gekozen en de beslissing over milieumaatregelen voor de scheepvaart met een jaar uitgesteld.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De index staat nu op een spottarief van $1.746 per container van 40 voet. Drewry verwacht voor volgende week ook een lichte stijging van de vrachttarieven. Dit omdat de jaarlijkse contractonderhandelingen op stapel staan en rederijen daar zoveel mogelijk uit willen slepen.

Drewry meldt dat scheepvaartmaatschappijen op de lijnen van Azië naar Europa nieuwe FAK-tarieven (vaste freight all kinds-tarieven) hebben aangekondigd van $2.600 tot $2.700 per 40-voeter die 1 november ingaan. Daarmee proberen zij verdere daling van tarieven af te remmen. Hoewel deze FAK-tarieven momenteel hoger liggen dan de spotprijzen, kunnen ze voor verladers toch aantrekkelijk zijn omdat ze meer zekerheid bieden over plek op een schip en verzending. Ook kan het handig zijn als er verwacht wordt dat de prijzen van de spotmarkt stijgen. Overigens wordt geen dramatische daling van de spottarieven verwacht. 

De huidige prijzen liggen ondanks de stijging in de afgelopen twee weken aanzienlijk lager dan vorig jaar. De index is op jaarbasis met 44% gedaald en vervoer van China naar Rotterdam met 45%. Shanghai naar LA is zelfs 52% gezakt. Alleen containervervoer van New York naar Rotterdam steeg met 12%. Drewry's Container Forecaster voorspelt dat er in de komende kwartalen in verhouding meer aanbod komt ten opzichte van de vraag zodat de spotprijzen daardoor dalen.

Milieumaatregelen scheepvaart op lange baan geschoven
De internationale maritieme VN-organisatie IMO die vorige week bijeen kwam in Londen, heeft het nemen van beslissingen over een wereldwijde brandstofnorm en prijsmechanisme voor broeikasgasemissies met een jaar uitgesteld. De Amerikaanse president Donald Trump dreigde onder meer schepen die onder vlag varen van landen die voor de milieumaatregelen zouden stemmen te weigeren in Amerikaanse havens of te onderwerpen aan hoge havengelden.

Havencongestie Rotterdam en Antwerpen
In de haven van Rotterdam is de achterstand die is opgelopen tussen 8 en 12 oktober nog niet (helemaal) weggewerkt. De sjorders staakten toen voor een beter loon en een actiegroep blokkeerde vervoer naar terminals. Volgens gegevens van GoComet van 23 oktober moeten schepen rekenen op een vertraging van acht dagen. Dat is een dag langer dan een week eerder.

In Antwerpen en Zeebrugge bedraagt de wachttijd zes dagen volgens de data van GoComet. Voor de Antwerpse haven loopt de vertraging daarmee twee dagen op in een week tijd. Vlaamse loodsen voerden er stiptheidsacties, die opgeschort zijn. De haven meldde zelf op maandag dat er voor uitgaande schepen geen sprake meer was van congestie en de achterstand voor inkomende schepen bijna volledig was weggewerkt en er voor Zeebrugge geen impact meer was. Op beelden van VesselFinder liggen er een stuk minder schepen voor anker voor de Nederlandse en Belgische kust dan een week geleden, wat erop wijst dat de congestie weer afneemt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden