Het aantal zeecontainers dat op duurzamere schepen vervoerd wordt in nu in de meerderheid. Daarnaast hangt de tien grootst rederijen volgend jaar Amerikaanse havenheffingen van $3,2 miljard boven het hoofd volgens berekeningen van Alphaliner. De containerspotprijzen blijven ondertussen zakken.
De Drewry World Container Index is afgelopen week opnieuw gedaald, met 5% naar $1.669 dollar per container van 40 voet. Dit prijsniveau is het laagst sinds januari 2024. De index is op jaarbasis meer dan gehalveerd (-52%). De lijn van Shanghai naar Rotterdam en naar Los Angeles springen eruit met -58%. Een container vervoeren van Los Angeles naar Shanghai daarentegen kost evenveel als een jaar geleden.
De grootste daler deze week is Shanghai - Genua met 9%, gevolgd door Shanghai - Rotterdam (-7%) en Shanghai - Los Angeles (-5%). Er is ook een stijger: de spotprijzen voor vervoer van New York naar Rotterdam stegen met 1%. Dat is ook de enige route die vergeleken met een jaar geleden in de lift zit (+17%).
Om de capaciteit aan te passen aan de afnemende vraag hebben rederijen volgens dataplatform Drewry meer afvaarten geannuleerd in aanloop naar de Chinese Gouden Week die 1 oktober begon en een week duurt. Het economisch verkeer valt in die periode grotendeels stil. Drewry verwacht dat de spotprijzen op de Oost-West-routes hierdoor de komende weken verder dalen. Ook voor de komende kwartalen verwacht het dataplatform overcapaciteit waardoor de spottarieven verder zakken.
Duurzamere schepen
De meeste zeecontainers worden nu vervoerd op duurzamere schepen, namelijk 50,6%. Dat meldt dataplatform Alphaliner op X. Hieronder worden containerschepen verstaan die varen op brandstof als LNG (7,6%) en methanol (1,3%) of voorzien zijn van zogenoemde scrubbers die de uitlaatgassen reinigen (41,8%). De meeste boten die wereldwijd met containers rondvaren zijn overigens nog wel van het traditionele, vervuilende soort (73,6%).
Alphaliner bracht ook in kaart wat de heffingen gaan kosten die Amerika gaat opleggen aan in China gebouwde schepen die Amerikaanse havens aandoen en voor alle schepen van Chinese rederijen. De tien grootste rederijen samen gaan volgens het databureau in 2026 $3,2 miljard betalen, waarvan de Chinese rederij Cosco goed is voor $1,53 miljard. De vloot van het Deense Maersk zou 'slechts' $17,5 miljoen aan heffingen moeten betalen.