Travelstock by Powerhouse / Shutterstock.com

Achtergrond Grondstoffen

Fonterra gaat terug naar wortels en verbreedt afzet

Gisteren 12:40 uur - Klaas van der Horst

Fonterra heeft een recordjaar achter de rug, waarin bijna alles meezat. Zelfs de bedrijfsonderdelen die het bedrijf in de etalage heeft gezet en nu van plan is te verkopen aan Lactalis, deden het uitstekend. Fonterra ziet de toekomst bovendien met vertrouwen tegemoet, in de overtuiging dat het nu de juiste strategie te pakken heeft om kwetsbaarheden te minimaliseren en meer waarde te halen uit de overblijvende, vooral Nieuw-Zeelandse activiteiten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Om het nieuw profiel te voltooien, moeten de leden begin oktober nog wel instemmen met de verkoop van de Australische activiteiten plus die in Sri Lanka en de Nieuw-Zeelandse consumententak aan Lactalis. Daarna is Fonterra een volledig B2B-bedrijf, 'bevrijd' van consumentenactiviteiten.

Superdividend
Lactalis legt omgerekend €2,08 miljard op tafel voor de af te stoten onderdelen (de Mainland Group genoemd). Als de leden instemmen, ontvangen de leden daarvoor in ruil een soort superdividend van omgerekend bijna €1,00 per aandeel. Dit komt bovenop de al recordhoge melkprijs over het voorbije boekjaar 2024/25. 

Voor het nu lopende jaar stelt Fonterra de leden een vergelijkbare melkprijs in het vooruitzicht als die in het voorbije jaar. Naar verwachting zal de melkproductie dan nog iets oplopen. In het voorbije jaar werd in totaal 16,3 miljard liter aangevoerd, met een gemiddeld 9,26% milk solids. Net als in Europa rendeerde met name het vetgedeelte in de milk solids bovengemiddeld. 

Hoewel de verwachtingen voor de Chinese markt nog een beetje onduidelijk zijn, is het beeld nog steeds dat producten met een hoog vetgehalte het bovengemiddeld goed doen op deze afzetmarkt. Met name UHT-room scoort sterk. De eiwitrijke producten doen het iets minder, vooral de poeders. Dat is omdat China zelfs steeds meer produceert. De kaasafzet loopt echter ook nog steeds goed. 

Minder China, meer Azië
De Chinese markt blijft nog steeds erg belangrijk voor Fonterra, al loopt de afhankelijkheid ervan wel terug. Ongeveer een derde van alle product gaat er heen, al werd vorig jaar juist weer iets meer volume naar China verkocht. China is en blijft de grootste individuele klant. Markten in Zuid-Oost Azië winnen echter aan belang. Vorig jaar waren ze samen goed voor 41% van de afzet. Vooral een land als Vietnam neemt snel toe in belang. 

VK en EU
Markten verder weg moeten evenwel ook niet worden onderschat. Fonterra heeft dan met name het Verenigd Koninkrijk in het vizier. Het is de tweede grootste zuivelimporteur ter wereld. Vanouds bestaan er banden en na de Brexit is een vrijhandelsverdrag tussen het VK en Nieuw-Zeeland gesloten. Fonterra doet er sindsdien goede zaken, met oplopende verkopen van boter, kaas en hoogwaardige ingrediënten. 

Met de Europese Unie is ook een vrijhandelsverdrag gesloten, en dat legt Fonterra evenmin windeieren. Het is nu de grootste afzetmarkt voor functionele wei-eiwitten voor het bedrijf. Dat het naast een verkoopkantoor ook een eigen fabriek in Nederland heeft (Heerenveen) helpt daarbij ook. De EU is volgens het jaarverslag goed voor NZ $1 miljard aan omzet (€493 miljoen).  

Afgezien van een eigen grondstofstroom uit Nederland, zal voortaan (mits de deal met Lactalis doorgaat) al het andere Fonterra-product vanuit Nieuw-Zeeland komen. De ooit vele andere zuivelstromen zijn weer afgestoten. Fonterra is weer bijna 100% Nieuw-Zeelands en zegt dat het, mede door de goede melkprijs, weer steeds meer boeren terugwint in eigen land.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden