Shutterstock

Nieuws Ondernemen

ACM start onderzoek naar hoge voedselprijzen

18 September 2025 - Wouter Baan

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de prijsvorming van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten onderzoeken. Aanleiding hiervoor zijn signalen dat sommige boodschappen duurder zijn dan bij onze buurlanden.

Het onderzoek richt zich op de prijsopbouw van producten uit het dagelijkse winkelmandje. De ACM bekijkt onder meer de winstmarges van levensmiddelenleveranciers (waaronder A-merkproducenten) en supermarkten en zoekt naar mogelijke verklaringen voor hoge of lage marges. Ook worden prijsverschillen tussen Nederland en omringende landen geanalyseerd, wat in toenemende mate maatschappelijke ophef geeft. 

Het doel is te bepalen of de markt goed functioneert of dat er problemen zijn. Bijvoorbeeld door beperkte inkoopmogelijkheden voor supermarkten, of onvoldoende concurrentie in de markt. De ACM kan op basis van dit onderzoek aanbevelingen doen aan de wetgever, of optreden bij overtredingen.

De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2026 gepubliceerd.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Foodbusiness. Hij volgt daarnaast de grondstofmarkten op de voet en heeft hierbij de focus op dierlijke eiwitten als zuivel en vlees. Daarbij interviewt hij op regelmatige basis kopstukken uit de foodwereld.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden