De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de prijsvorming van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten onderzoeken. Aanleiding hiervoor zijn signalen dat sommige boodschappen duurder zijn dan bij onze buurlanden.
Het onderzoek richt zich op de prijsopbouw van producten uit het dagelijkse winkelmandje. De ACM bekijkt onder meer de winstmarges van levensmiddelenleveranciers (waaronder A-merkproducenten) en supermarkten en zoekt naar mogelijke verklaringen voor hoge of lage marges. Ook worden prijsverschillen tussen Nederland en omringende landen geanalyseerd, wat in toenemende mate maatschappelijke ophef geeft.
Het doel is te bepalen of de markt goed functioneert of dat er problemen zijn. Bijvoorbeeld door beperkte inkoopmogelijkheden voor supermarkten, of onvoldoende concurrentie in de markt. De ACM kan op basis van dit onderzoek aanbevelingen doen aan de wetgever, of optreden bij overtredingen.
De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2026 gepubliceerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.