Shutterstock

Analyse Logistiek

Onbemand varen onder Nederlandse vlag

Vrijdag 16:30 uur - Linda van Eekeres

De Nederlandse Maritieme Autoriteit (NLMA) moet varen onder Nederlandse vlag aantrekkelijker maken. Dat wordt vooral gezocht in experimenteren en innovatie, zoals onbemand varen voor commerciële doeleinden, blijkt uit een evaluatie.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De NLMA werd vorig jaar opgericht. Het digitaliseren van het aanvraagproces en het verkorten van doorlooptijden voor vergunningsverlening is een andere manier om het varen onder Nederlandse vlag aantrekkelijker te maken, blijkt uit een nieuwe Kamerbrief van minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman (BBB). Veel wordt verwacht van innovatie. "Een belangrijke moderniseringsslag die nog zal plaatsvinden is die ten aanzien van onbemand varen (voor commerciële doeleinden)", schrijft Tieman. "Samen met de sector wordt gewerkt aan het stellen van nadere regels om onbemand varen mogelijk te maken, waaronder technische eisen aan de schepen, eisen aan het personeel aan wal, en eisen aan de centrales die de besturing op afstand verzorgen." 

Varen op kernenergie
De NLMA heeft ook een verbouwing van een schip begeleid om op kernenergie te varen waardoor dat schip van een andere vlag onder de Nederlandse vlag is gekomen. "Het imago van Nederland als vlag met kennis en kunde op het gebied van innovatieve scheepstypen is hierdoor verbeterd", aldus de minister. Er wordt momenteel een rederij begeleid bij het onder de Nederlandse vlag brengen van een nieuwbouwprogramma met schepen die op methanol gaan varen.

Container- en bulkvervoer daalt in prijs
Container- en ook bulkvervoer blijft in prijs dalen. Drewry's World Container Index is voor de elfde week op rij gedaald deze week. Ook het vervoeren van bulk werd goedkoper. De Baltic Exchange zakte in een maand met 4,4%.

De spotcontainerprijzen daalden met 6% naar $2.119 per container van 40 voet. Drewry verwacht dat de daling zich de komende weken voortzet. Het zijn de routes vanaf China waarop een grote daling te zien is. De spottarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden met 10% het meest, en vanaf China naar zowel Genua als New York was een daling van 5% te zien. Van Shanghai naar LA was er sprake van een daling van 3%.

De periode van extra inkoop door Amerikaanse retailers, vanwege tariefverhogingen of dreigingen daarvan, wat voor een vroeg piekseizoen zorgde, is volgens het dataplatform voorbij. "Als reactie op de vertraagde Amerikaanse economie en de gestegen tarieven schalen ze nu hun inkoop terug, maar wel in een gematigd tempo." Drewry verwacht dat de containerspottarieven op de handelsroute van China naar de VS daarom de komende weken blijven dalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden