ricochet64 / Shutterstock.com

Nieuws bedrijven

Sterke eerste helft 2025 voor Arla Foods

Vandaag 10:30 uur - Klaas van der Horst

Arla Foods heeft een sterk eerste halfjaar van 2025 achter de rug, met een omzet van €7,5 miljard en een nettowinst van €158 miljoen. De leden ontvingen een prestatieprijs van €57,50 per 100 kilo. Bovenop dit melkgeld en vooruitlopend op een definitieve melkprijs ontvangen de leden alvast een eerste nabetaling van €1,00 per 100 kilo melk.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het goede nieuws komt terwijl Arla de 25e verjaardag viert van de fusie tussen de Zweedse coöperatie Arla en de Deense coöperatie MD Foods.

Ondanks de goede prestaties zorgden geopolitieke onzekerheid en hogere prijzen voor zuivelgrondstoffen in de eerste helft van 2025 voor een uitdagende markt. Daardoor daalden de verkoopvolumes van de merkproducten van Arla Foods met 1,5% in vergelijking met de eerste helft van 2024. Arla verwacht in het tweede halfjaar van 2025 een kleine groei, waardoor de groei van merkproducten over het hele jaar genomen vrijwel neutraal zal zijn.

In Europa realiseerde Arla in de eerste helft van 2025 een omzetstijging van 10,9% tot €4.267 miljoen. Dit werd met name veroorzaakt door de hogere prijzen in de detailhandel en foodservice als gevolg van stijgende grondstofprijzen. Het hoge prijsniveau van zuivelproducten leidde echter tot een daling van 2,4% in de omzetgroei op basis van merkvolume in vergelijking met vorig jaar. De daling was het meest uitgesproken in de categorie boter, spreads en margarine (BSM), die een daling van 8,3% kende, met name in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Daarentegen zette de groei in de categorieën Skyr/Quark en melkgebaseerde dranken (MBB) zich voort, mede dankzij de succesvolle lancering van Starbucks door Arla in België en Frankrijk. In het cluster Nederland, België en Frankrijk liet Arla een groei in merkvolume zien van 5,8%.

Ingrediëntentak
Sterke groei maakte Arla het afgelopen halfjaar door in de ingrediëntentak. Door de succesvolle integratie van Volac Whey Nutrition liet dit segment sterke groei zien. "De resultaten in de eerste helft van 2025 laten zien dat we bij Arla altijd streven naar gezonde, duurzame zuivelproducten en een zo groot mogelijke waarde voor de melk van onze boeren", zegt Esther Tromp-Strijdveen, senior vice president van Arla Foods in Nederland, België en Frankrijk in een persverklaring. "De sterke groei in de ingrediëntentak laat zien dat we ons inzetten om innovatie in de voedingsindustrie te stimuleren en willen voldoen aan de veranderende voedingsbehoeften van een groeiende wereldbevolking."

De ingrediëntentak realiseerde een omzetgroei van 53,7% tot €726 miljoen. Dit werd gedreven door de sterke marktvraag naar zuiveleiwitten, hoge prijzen voor zowel basisproducten als producten met toegevoegde waarde, en de succesvolle integratie van de Volac Whey Nutrition-activiteiten, die €137 miljoen bijdroegen aan de omzet. De groei van de producten met toegevoegde waarde bereikte 37,3%, waarmee het totale aandeel in toegevoegde waarde steeg tot 82,9%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden