FrieslandCampina verkoopt zijn activiteiten in Roemenië aan Bonafarm Group. De overeenkomst betreft onder meer het merk Napolact en de fabrieken in Cluj-Napoca en Târgu Mureș.
Begin dit jaar werd al duidelijk dat FrieslandCampina af wilde van de Roemeense tak. Lokale media meldden toen dat Bonafarm, maar mogelijk ook Danone in de race waren als potentiële kopers.
Het besluit tot verkoop is volgens FrieslandCampina genomen na een strategische evaluatie van de activiteiten ter plekke en sluit aan bij de strategie van de businessgroep Europe. Die is om zich te concentreren op kernmarkten en groeisegmenten met hoge toegevoegde waarde en op markten waar melk van de leden-melkveehouders optimaal verwaard kan worden.
Hoewel de Roemeense werkmaatschappij een leidende positie heeft in de lokale zuivelmarkt, bieden haar activiteiten beperkte synergie met de Europese portfolio en dragen ze niet bij aan de valorisatie van ledenmelk van FrieslandCampina. "Met Bonafarm Group als nieuwe eigenaar is de Roemeense onderneming in capabele handen," stelt FrieslandCampina.
In de twee productielocaties in Cluj-Napoca en Târgu Mureș werken ongeveer 400 mensen. De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke wettelijke goedkeuringen, waaronder goedkeuring van de Roemeense Mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting eind december 2025 worden afgerond.
Een transactiesom is niet bekend gemaakt. Begin dit jaar werd gemeld dat FrieslandCampina naar schatting tussen de €60 en €70 miljoen zou kunnen ophalen met de verkoop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.