De containerprijzen dalen voor de tweede week op rij flink. Dit kan op het conto worden geschreven van de lijnen van China naar de VS. Na een toename van de vraag door het verlagen van de tarieven naar 30%, neemt de laatste weken de vraag af. Im- en exporteurs lijken daarin gelijk te krijgen. China en de VS bevestigen een handelsdeal, al zijn details nog niet vrijgegeven. De EU heeft vandaag een nieuw voorstel ontvangen van de VS.
De Drewry World Container index daalde afgelopen week opnieuw. Na zes weken van stijging daalde de index een week erder met 7%, nu daalt deze met 9% nog harder. Dit is geheel toe te schrijven aan transport van China naar de VS. De spotprijzen voor Shanghai - Los Angeles dalen met 20% en die naar New York met 13%. Ondanks de recente dalingen is het containertarief vergeleken met 1 mei voor de route van China naar New York overigens met $5.703 per 40ft'er nog steeds 63% hoger. Voor Los Angeles is dat verschil 44%.
Brussel klaar voor een akkoord
Waar de VS en China tot elkaar zijn gekomen, wordt er tussen de VS en de Europese Unie nog onderhandeld. De hoge importheffingen werden drie maanden opgeschort tot 9 juli. De EU heeft een nieuw voorstel ontvangen over de invoertarieven van de VS. Wat dit inhoudt, is nog onbekend. Voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen zegt daarover in een verklaring van vrijdag (27 juni): "We beoordelen het nu. Onze boodschap vandaag is duidelijk: we zijn klaar voor een akkoord." Tegelijkertijd geeft ze aan zich voor te bereiden 'op de mogelijkheid dat er geen bevredigend akkoord wordt bereikt'. Daarom is er ook overleg gepleegd over een lijst met eventuele tegenmaatregelen, geeft ze aan.
Blokkeren Straat van Hormuz afgewend
Het staakt-het-vuren dat Israël en Iran begin vorige week hebben afgekondigd, houdt vooralsnog stand. Nadat de luchtoorlog tussen Iran en Israël escaleerde dreigde Iran de Straat van Hormuz, de belangrijke verkeersader voor olietanker, af te sluiten. Dat is met de wapenstilstand afgewend.