Dat veel Amerikaanse bedrijven hun duurzaamheidsdoelen inperken, is heel zonde. Maar ook bedrijven die hun doelstellingen wel hooghouden, kunnen tekortschieten. Er zit namelijk een groot gat tussen de duurzaamheidsdoelen die bedrijven formuleren en de feitelijke data die zij hebben om te controleren of ze die doelen ook echt behalen.
Dat is een structureel probleem. Bedrijven meten nu namelijk op basis van modellen, aannames en gemiddelden. Ze stellen bijvoorbeeld dat hun hout goed is omdat het uit een laag-risicogebied komt. Maar dat is 'secundaire' data. Dat geldt ook voor zaken als boskap, mensenrechten, watergebruik, plastic en CO2-uitstoot.
Verzekeraars willen bewijs
Bedrijven die hun werkelijke impact willen meten en verbeteren, moeten op zoek gaan naar 'primaire' data: geen aannames, maar harde, controleerbare feiten en cijfers. Dat betekent dat zij alle data moeten achterhalen en controleren. Denk aan sensordata, satellietbeelden of onafhankelijke verificatie op locatie.
Ook verzekeraars trekken inmiddels aan de bel. In hun zoektocht naar verzekerbaarheid onder klimaatdruk vragen zij steeds vaker om verifieerbare data. Want zonder harde bewijzen over risico's in de keten, van overstromingsgevaar tot mensenrechtenschendingen, wordt het steeds moeilijker om producten, locaties of zelfs hele bedrijven te verzekeren.
Beloftes zijn geen graadmeter
Overheden, media, consumenten en ook commerciële afdelingen van bedrijven zien duurzaamheidsdoelen nog altijd als graadmeter van hoe goed een bedrijf voor mens en milieu zorgt. Maar beloftes als 'beste voor de boer', 'klimaatneutraal' en 'meest duurzame keuze' zijn vooral ingegeven door marketing. Daarmee lopen bedrijven risico, voor reputatie, wetgeving en verzekerbaarheid. Daar staat tegenover dat professionals op bijvoorbeeld kwaliteits- en duurzaamheidsafdelingen, snappen dat de werkelijkheid veel weerbarstiger is dan de doelen die zijn opgeschreven.
De toekomst vraagt dan ook om iets anders: volledige traceerbaarheid, onderbouwde claims en samenwerking met partijen die helpen risico's echt inzichtelijk te maken. Zolang de bewijzen er niet zijn, is het lastig om te zeggen dat bedrijven die hun duurzame doelen wel handhaven, ook daadwerkelijk beter zijn voor mens en milieu.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.