Meer dan de helft van de ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie maakt zich zorgen over de impact van importtarieven op hun exportactiviteiten. Een kleine 10% is van plan door verstoringen of beleidswijzigingen in buitenlandse markten de bedrijfsstrategie aan te passen. Dit blijkt uit de conjunctuurenquête van het CBS.
54% vindt de ontwikkelingen rond importheffingen zorgelijk voor de exportpositie. Als je er rekening mee houdt dat 20,6% aangeeft niet te exporteren, dan valt het deel ondernemers dat wel exporteert en zich hierover zorgen maakt hoger uit.
Niet-tarifaire maatregelen, zoals douaneformaliteiten en productvereisten, wordt ook vaak genoemd als zorgelijk voor de exportactiviteiten voor de komende twaalf maanden (22,5%), gevolgd door handelsverdragen (13,2%), richtlijnen of vereisten rond duurzaamheid (13,1%) en handelssancties (6,3%). 2,3% maakt zich tenslotte helemaal geen zorgen over zijn exportpositie.
Duurzaamheidseisen voor drankenindustrie grootste zorg
Opvallend is dat in de drankenindustrie, waar 51,4% zich ook zorgen maakt over de importtarieven slechts 4,3% zich zorgen maakt over handelsverdragen. Richtlijnen of vereisten rond duurzaamheid worden in deze industrie dan weer het vaakst genoemd als mogelijke exportbelemmering, door 57,9%.
Als belangrijkste gevolg bij verandering van het handelsbeleid wordt zowel door bedrijven in de voedingsmiddelen- als drankenindustrie aangegeven dat de hoeveelheid goederen die de onderneming exporteert verandert. In minder mate wordt een verandering van de prijs die zij hun klanten in rekening brengen en het bedienen van andere exportmarkten genoemd. De belangrijkste redenen voor de ondervraagden om te exporteren zijn tenslotte risicospreiding en het vergroten van de afzetmarkt.
Bedrijfsstrategie aanpassen
In de voedingsmiddelenindustrie is 9,8% van plan door verstoringen of beleidswijzigingen in buitenlandse markten de bedrijfsstrategie aan te passen. In de drankenindustrie is dat maar liefst 31,6%. Het gaat dan met name om andere landen waaruit grondstoffen worden geïmporteerd en eindproducten naartoe worden geëxporteerd (16,5% voor de voedingsmiddelen- en 31,6% voor de drankenindustrie).
In de voedingsmiddelenindustrie verwacht 10,6% dat door aanpassingen van de bedrijfsstrategie de consumentenprijzen toenemen en 3,1% dat die afnemen. De drankenindustrie verwacht echter helemaal geen prijsverandering.