Door de Amerikaanse verhoging van de importtarieven op Chinese goederen naar 145% is de handelsstroom van het Aziatische land naar de VS flink ingedikt. Nu er hoop aan de horizon gloort met het overleg tussen beide landen over de handelsoorlog dat dit weekend in Zwitserland staat gepland, worden er ook weer meer containerruimte gereserveerd.
Rederijen hebben de capaciteit op de routes afgeschaald om de tarieven op peil te houden en schepen ingezet op de lijnen tussen Azië en Europa, waardoor de tarieven daar dalen.
De World Container Index van Drewry is deze week met 1% gezakt naar $2.076 per container van 40 voet. Opvallend is dat op de lijnen tussen China en de VS de containertarieven stegen. Containervervoer van Shanghai naar Los Angeles werd 5% duurder en naar New York 4%. Ook wie containers vervoerde van LA naar Shanghai was duurder uit (+2%). Tussen China en Europa stegen de tarieven juist, waarbij Shanghai - Rotterdam de kroon spande met -7%. Drewry verwacht dat de spottarieven de komende week minder volatiel zullen zijn, omdat vervoerders hun capaciteit aanpassen aan het lagere volume aan vrachtboekingen uit China.
Reuters geeft aan dat Chinese exporteurs weer begonnen met het reserveren van containerruimte met bestemming VS nadat het aantal afvaarten naar de VS in april volgens Flexport met 60% daalden. Bij Hapag-Lloyd werd 30% van de vrachten naar China volgens Reuters geannuleerd. Volgens officiële Chinese cijfers is de export naar de VS in april met ruim 20% gedaald vergeleken met een jaar eerder. De totale export zou juist met 8,1% zijn gestegen. Dataplatform Drewry verwacht dat de containervolumes van China naar de VS op korte termijn laag zullen blijven.
Importheffing van 80% voor China lijkt Trump juist
Dit weekend zijn er in Genève besprekingen tussen de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent en de Chinese beleidsmaker He Lifeng. Trump heeft in aanloop naar de besprekingen met China vandaag (vrijdag 9 mei) gezegd dat een importtarief van 80% voor China hem juist lijkt. De invoerrechten bedragen nu 145%, terwijl China de heffingen voor Amerikaanse goederen heeft opgehoogd tot 125%.