Diverse grote zuivelspelers, waaronder het Japanse Meiji, Lactalis en Saputo, overwegen een bod te doen op de divisie consumentenzuivel van Fonterra. Dit meldt persbureau Reuters op basis van gesprekken met een aantal betrokkenen.
Fonterra onderzoekt de verkoop en mogelijk ook het apart zetten van de consumentenactiviteiten. Daartoe behoren merken als Anker boter, Mainland cheese, Kapiti ijs en Anlene kindervoeding. Ook de divisies Australié en Sri Lanka zijn te koop. Deze twee bedrijfsonderdelen omvatten de hele zuivelketen, van melkintrek op de boerderij tot de verkoop van zuivelproducten aan de retail en foodservice.
De te verkopen onderdelen zouden zo'n €2.37 miljard kunnen opbrengen, zo werd Reuters verteld. Ook het Amerikaanse private equity bedrijf Warburg Pincus zou interesse hebben, zo is bekend geworden.
In september vorig jaar gaf Fonterra voor het eerst aan dat het van koers wil veranderen en meer wil inzetten op hoogwaardige zuivelingrediënten. Beoogd zou worden om medio dit jaar een knoop door te hakken, maar ook een zelfstandige notering van de niet-strategische onderdelen wordt nog achter de hand gehouden als optie.
Als het de laatste keuze wordt, gaat het nieuwe onderdeel de Mainland Group heten. Fonterra heeft al een aantal een aantal bestuurders aangesteld om dit bedrijf te leiden, maar wacht nog met het doorhakken van een knoop op een besluit van de ledenvergadering van Fonterra. Het is tenslotte het coöperatiebestuur dat het laatste woord heeft.
Warburg Pincus wilde niet reageren op berichten als zou het in de markt zijn voor de consumentenactiviteiten. Van de andere partijen heeft Reuters ook nog geen reactie kunnen krijgen.