Grünten

Food People Berend Eberson

Sharefunding Grünten voor meer producten vol groente

19 Januari 2024 - Linda van Eekeres

Grünten-oprichter Berend Eberson kampte op zijn zeventiende met overgewicht, verdiepte zich in gezond eten en ging zelfs gezondheidswetenschappen studeren. Nu zet hij zich als voedselproducent in om Nederlanders voldoende groente te laten eten.

Inmiddels maakt Grünten drie soorten havermout met groente (Veggie Oats) en drie tussendoortjes, de Veggie Cakes (bananenbrood, kruidkoek en brownie). Met een nieuwe investeringsronde wil Eberson kapitaal ophalen om verder te groeien en nog meer nieuwe producten in de markt te zetten.

Het advies van het Voedingscentrum is om elke dag 250 gram groente per dag te eten. Dat is algemeen bekend, toch eten Nederlanders gemiddeld maar 163 gram groente. Heb je als gezondheidswetenschapper een idee hoe dat komt?
"Dat komt eigenlijk doordat we groente zo goed als uitsluitend 's avonds eten en 250 gram is gewoon een heel bord vol. Als mensen tijdens de lunch groente eten is dat vaak maar een blaadje sla op een broodje. Door het Voedingscentrum wordt groente bij het ontbijt niet eens genoemd."

Hoe is Grünten ontstaan?
"Vijf jaar geleden ben ik gestart. Op mijn zeventiende heb ik overgewicht gehad, tot ik op een gegeven moment besloot dat ik het anders wilde en op mijn gezondheid ben gaan focussen. Ik maakte voor mezelf bloemkool/appeltaart-ontbijtjes, om al bij het ontbijt met een groente-moment te starten. Inmiddels kom ik negen van de tien keer wel aan 250 gram groente en ik wou het ook makkelijk voor anderen maken en hen daarbij helpen. Deze ontbijtjes werden omgedoopt tot Veggie Oats, wat de eerste productlijn van Grünten werd. Nadat ik een tijdje bezig was, dacht ik: 'Er zijn ook veel snackmomenten op een dag, dat is ook niet echt een groente-eetmoment'. Toen zijn de Veggie Cakes erbij gekomen."

Heb je het idee dat je als producent meer kan doen voor de gezondheid van mensen dan als wetenschapper?
"Ja, dat heb ik. Begrijp me niet verkeerd, er zit heel veel waarde in het doen van onderzoek. Maar ik heb gemerkt dat ik heel erg een doener ben, ik vind het fijn om dingen echt te faciliteren. Het is nu januari en dan hebben we allemaal nieuwe voornemens en gaan mensen twee weken lang volle bak salades maken. Als je het even niet meer weet, dan pak je Veggie Oats, en heb ik het voor je geregeld. Wat ik mee heb genomen uit mijn eigen afvalperiode: of het is moeilijk, of niet makkelijk verkrijgbaar, of je kan het niet meenemen. Alleen als het makkelijk is en ook lekker, kunnen mensen het volhouden, spreekt mijn gezondheidswetenschappershart."

Hoeveel Grünten-producten moet je eten om aan de dagelijkse consumptie van groente te komen?
"Je moet niks, ik probeer mensen zoveel mogelijk opties te geven. In een product zit 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente. Ik zeg niet dat je vier van die bakjes moet opeten. Ik wil juist dat mensen ervan bewust zijn dat ze meer groente moeten eten. Als je dan Veggie Oats of een Veggie Cake neemt is de kans dat je de 100% aantikt groter."

In de brownie van 64 gram zit 16,2 gram suiker en 2,6 gram verzadigd vet. Hoe gezond zijn de producten?
"Suiker zit in de dadels die erin zitten, volkorenmeel bevat koolhydraten die voor een belangrijk deel ook als suiker op het etiket komen. Gezond is altijd een rekbaar begrip. Als je nu een wortel neemt als snack, dan moet je die lekker blijven eten. Maar als je nu een gevulde koek neemt, durf ik op een blaadje te geven dat je beter een Veggie Cake kunt nemen. Je moet altijd kijken: wat had ik anders gegeten?"

Er wordt ook te weinig fruit gegeten, wil je daar ook wat aan doen?
"Er wordt relatief meer fruit gegeten dan groente en een stuk fruit is op zichzelf al een mooie snack. Ik kan niets beters als product bedenken dan een banaan. Snacktomaten en dergelijke is top, maar als je kijkt hoeveel mensen het eten, valt dat tegen. Als je nu een koek eet is die stap heel groot, maar als je een brownie met groente kan eten, doet die stap geen pijn."

Welke tegenslagen ben je tegengekomen bij het realiseren van de producten?
"Je begint met receptuurontwikkeling in je eigen keuken. Dan ga je opschalen. Kitchen Republic had het bij Marqt gepitcht en ze wilden het over 2,5 maand hebben. Ik was net begonnen en had eigenlijk helemaal nog geen productielocatie. Daar moest ik naar op zoek en zorgen dat het binnen die tijd op het schap lag. Ik had toen ook nog helemaal geen onderzoek gedaan naar: hoe moet de verpakking eruitzien, welke verhaal vertel je en hoe lang moet de houdbaarheid zijn? Vers blijft maar vijf dagen goed, dat is voor de retail te kort."

"Om een goede producent te vinden heeft best wat maandjes gekost. Iets meer dan twee jaar geleden heb ik een fijne producent gevonden die ook kan opschalen. Sinds september liggen we ook bij wijkwinkels van Albert Heijn. We moesten 250 winkels binnen zes weken bevoorraden. Daarvoor heeft de producent een extra productiedag ingepland. Als we nu landelijk bij alle supermarkten zouden komen te liggen, zou dat kunnen. We kunnen qua schaal enorm groeien. Ik wil nu door. Kijken naar andere retailers en meer winkels. Daarom zijn we naar binnen gaan kijken, naar interne processen: is alles wat we doen nog optimaal? Ook hebben we aanpassingen in de structuur en het team gedaan."

Je hebt in eerdere fases investeringsgeld gekregen van vrienden en familie, via het tv-programma Dragon's Den en €130.000 via sharefunding. Nu wil je €149.500 ophalen met een tweede sharefundingcampagne. Waar willen jullie dat geld in investeren?
"Voor een belangrijk deel in het uitbreiden van sales. Het team van experts om me heen wil ik verder uitbreiden en ook willen we geld steken in een sterkere distributie. En in productontwikkeling. Dat blijf ik stiekem een van de leukste dingen vinden. Vorig jaar hebben we de Veggie Cakes gelanceerd met twee nieuwe productlijnen, één meer voor de foodservice en één voor de retail."

Een van de dingen die jullie willen met de kapitaalinjectie is twee nieuwe producten ontwikkelen en lanceren. Op de investeringspagina staat een kwark die rijk is aan proteïne. Zit daar ook groente in?
"Uiteraard. Als je een product van Grünten kiest, dan kies je automatisch voor de groenterijke keuze. Ik wil daar verder niet te veel over zeggen, maar het gaat om een product voor de foodservice en een voor de retail. Ik verwacht dat ze na de zomer geïntroduceerd worden. Het één is meer een ontbijtproduct en het andere snackgericht met een zoete propositie met Nutri-Score A."

"We zijn in cakes op een paar reepjes na de enige met die score. Dat heeft heel veel ontwikkelingswerk gekost en wel tachtig receptuurtjes voor de brownie. Steeds weer bijschaven, want het moet ook lekker zijn. Twee stagiairs waren daar fulltime mee bezig. Twee keer per week deden ze allebei baksessies. Ze konden even geen oven meer zien. Maar het mooie is: het wordt ook op de VU (Vrije Universiteit Amsterdam) en bij Inholland verkocht en de studenten kunnen het resultaat dus zelf bij hen op school kopen. Ik heb zelf ook aan de VU gestudeerd en toen dat daar werd geïntroduceerd, voelde het wel echt alsof het cirkeltje rond is."

In 2018 lagen de eerste producten bij Marqt. Ondertussen zijn producten van Grünten verkrijgbaar bij meerdere supermarkten en onlangs zijn de producten ook bij 250 Albert Heijns komen te liggen. Wat is het doel voor de retail?
"Uiteindelijk overal, maar wel goed doorgedacht over waar de doelgroep zit. Er is altijd een 'trickle down'-effect. Net als met vleesvervangers, eerst wordt het opgepakt door jongeren in de Randstad, nu zie je het in alle hoeken van het land."

"Een paar Jumbo's in België hebben we beleverd, maar we merkten dat als je aan export gaat doen, je ook je verhaal wilt kunnen ondersteunen en als er maar vier winkels zijn waar mensen het kunnen krijgen, werkt dat niet. Komend jaar gaan we daarmee door. Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland - waar ze veel havermoutachtige producten eten - zijn allemaal landen voor Veggie Oats."

Waar ben je het meest trots op tot nu toe in het Grünten-avontuur?
"Toen we bij de Albert Heijn bij mij om de hoek kwamen te liggen, toen voelde het wel heel echt. Als kind keek ik vaak naar How it's Made, ik vond dat supercool. Toen we op de nieuwe producent overgingen, sta je daar zelf met een haarnetje en zie je allemaal wikkels en producten die over de lopende band gaan, en denk je: 'Deze mensen zijn allemaal aan het werk voor mijn concept', dat is heel vet."

De Veggie Cakes met groente en NutriScore A. Bron: Grünten
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Frederik Kampman

Bedenker tompouce-bier ziet kansen in alcoholvrij

Food People Albert van der Veen

'Samen keten Nederlandse kikkererwten inrichten'

Food People Dirk Govers

'Biggenvlees heeft potentie op Nederlandse markt'

Food People Hessel Jan Sinnige

'Zuivelsector kan veel leren van speciaalbier'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden