De crompouce is de nieuwe hype in bakkersland. Het idee een croissant gevuld met gele room en bedekt met roze fondant ontstond in een Utrechtse bakkerij, maar veroverde in korte tijd Nederland en ligt nu ook in de schappen van de Albert Heijn.
Bij groothandel Beko kunnen ze niet direct zeggen over de gestegen vraag naar boter, gele room en fondant wordt veroorzaakt door de populariteit van de crompouce. De feestdagen komen er immers ook aan en dus worden er bijvoorbeeld ook meer roomboter banketstaven gebakken. Wel zien ze een groeiende vraag naar rechte croissants en daarvan durven ze iets meer te zeggen dat dit door de crompouce komt.
Met de slogan 'Waarom iets crom maken wat recht is' lanceerde Hema een campagne om de eigen tompouce aan te prijzen. Of bakkers daarop inspelen door met een crompouce met rechte croissants te maken is nog maar de vraag, maar opvallend is het wel. De crompouce is hip, maar de boterprijzen zitten in aanloop naar de feestdagen sowieso in de lift. Commercieel directeur Anne van Egmond van zuivelhandelaar Kaptein denkt dat de boterprijs de komende maand nog wel zal stijgen: ''Tot half december verwacht ik dat de prijzen gaan stijgen, daarna zal er sprake zijn van stabilisering en een mogelijke prijsdaling. Traditioneel gezien komt er in januari namelijk altijd meer melk op de markt.''
Wel sluit hij niet uit dat de prijs van boter eerder daalt, bijvoorbeeld doordat de room niet goed weggezet kan worden en daarmee meer boter wordt geproduceerd, of omdat de vraag naar boter eerder daalt.
Frikanpouce
Voor wie geen zoetekauw is, is er ook nog de frikanpouce. Een frikandel bedekt met gele room en roze saus. Voorlopig alleen nog verkrijgbaar bij het Heisfrituurke in het Brabantse Mariaheide, maar wie weet binnenkort ook landelijk.