Coca-Cola en Nestlé zijn niet bang voor minder omzet door het populaire diabetes- en dieetmedicijn semaglutide, dat wordt verkocht onder de merknamen Wegovy en Ozempic.
Analisten zijn bang dat de toegenomen populariteit van het medicijn dat de eetlust onderdrukt ervoor kan zorgen dat voedselbedrijven mogelijk minder producten gaan verkopen. Die zorgen werden al eerder gedeeld in aanloop naar de kwartaalcijferpresentatie van PepsiCo en dinsdag (24 oktober) zag Coca-Cola zich genoodzaakt om de zorgen van investeerders en beleggers weg te nemen.
Uitspraken van Walmart-CEO John Furner dat consumenten die de medicatie innemen minder voedsel hebben gekocht, zorgden ervoor dat aandelen van Mondelēz en PepsiCo licht daalden.
Coca-Cola-aandelen daalden ook en dus benadrukte de frisdrankfabrikant gisteren dat meer dan twee derde van de productportfolio uit caloriearme of calorievrije producten bestaat. Volgens de Financial Times meldde CFO John Murphy dat het bedrijf geen meetbare impact heeft gezien van de medicatie.
De maker van onder meer Fanta en Sprite verhoogde dinsdag de omzetverwachting na een sterk derde kwartaal waarin klanten meer frisdrank kochten, ondanks de prijsverhogingen. De omzet voor het derde kwartaal groeide met 8% naar $12 miljard. De prijzen werden met 9% verhoogd en de volumes groeiden met 2%. Het bedrijf verwacht dat de jaaromzet met 10% tot 11% groeit.
Gezonder eten
Significant onderzoek naar de effecten van de medicatie op eetlust ontbreekt, maar artsen en analisten zien dat gebruikers minder voedsel kopen waar veel suiker en vet in zit, zoals koekjes, snoep, frisdrank en alcohol. Hierdoor zullen met name bedrijven die relatief veel snacks verkopen mogelijk lijden onder de groeiende populariteit van de medicatie. Bedrijven die producten maken die helpen bij diëten kunnen juist profiteren van de populariteit van de medicatie.
Nestlé ziet daarom kansen in de nieuwe medicatie. Nestlé-CEO Mark Schneider kreeg ook vragen over de medicatie bij de meest recente aandeelhoudersvergadering en zei dat hij kansen ziet om gezonde voeding te produceren voor gebruikers van het medicijn tijdens en na hun kuur. "Het doel is om ondervoeding aan te pakken, het verlies van spiermassa door de medicatie te voorkomen en een rebound na het stoppen met de medicatie te voorkomen.''
De bijwerkingen zijn minder als een patiënt vers en gezond voedsel eet, zegt Barclays-analist Emily Field in de Financial Times. Wel verschilt de reactie per patiënt, zo hebben sommigen helemaal geen behoefte meer om te snacken en anderen slechts een beetje minder, zo zegt Domenica Rubino, hoofd van een afvalkliniek in Washington DC en onderzoeker bij een test van Wegovy. Weer anderen zouden verstandigere keuzes maken als het gaat om voedsel. De keuze voor gezond eten lijkt makkelijker te worden als de verleiding van snacks lager is.
Barclays schat in dat het gebruik van de medicatie ervoor kan zorgen dat het verkoopvolume van voedselbedrijven tot 1,2% zal dalen. Alcoholbedrijven zullen de volumes mogelijk zelfs met 3% zien afnemen. Vooral snackfabrikanten als Hershey's en Mondelēz zouden volgens analisten van Morgan Stanley lijden onder de medicatie.
24 miljoen gebruikers
Het aantal gebruikers van de dieetmedicatie zal volgens voorspellingen groeien naar 24 miljoen mensen in 2035, 7% van de Amerikaanse bevolking, meldt Morgan Stanley in een analyse. Gebruikers van het medicijn verlagen hun dagelijkse hoeveelheid calorieën met 20% tot 30%. Zo'n 42% van de Amerikaanse bevolking heeft overgewicht en komt dus in aanmerking voor de medicatie.