In veel supermarkten liggen de vleesvervangers gescheiden van het vlees. Bij de Lidl gaan ze binnenkort een aantal van de best lopende vleesvervangers bij het vlees leggen.
Op die manier wil de supermarktketen het voor klanten makkelijker maken om de overstap naar vleesvervangers te maken. Ook moet het voor klanten makkelijker worden om de prijzen te vergelijken.
"We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen'', zegt Chantal Groenelee, bij Lidl verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid, in een persbericht.
De discounter gaat het vegan rulgehakt, vegetarische kipstukjes, de vegan shoarmaschnitzel en de vegaburger in het vleesschap leggen. Na drie maanden kijkt de Lidl wat het effect is van de nieuwe indeling. Wageningen University & Research kijkt mee met het experiment dat in zeventig van de 440 filialen gaat lopen.
Monique van der Meer, onderzoeker Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit vertelt: "Om de eiwittransitie te versnellen is het presenteren van het plantaardige alternatief naast de dierlijke tegenhanger mogelijk effectief, met name voor mensen die af en toe minder vlees willen eten. Vergelijkbare voorgaande studies tonen een positief effect op verkopen van plantaardige (vlees)alternatieven. Met deze interventie speelt Lidl in op gewoontegedrag in de supermarkt en zet een stap in het faciliteren van consumenten bij de omslag naar meer plantaardige eiwitten."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.