StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

Nieuws Chocolade

Tony's Chocolonely groeit hard in Groot-Brittannië

11 April 2023 - Max van der Heijden

'Tony's Chocolonely de deugdzame chocoladereep die Groot-Britannië verovert', kopte dit weekend de Britse krant The Times. De Nederlandse chocolademaker is met 4% van de markt de vierde grootste chocoladeverkoper van Groot-Brittannië én de snelst groeiende. 

In 2022 verkocht Tony's 15 miljoen repen in Groot-Britannië, 50% meer dan een jaar eerder. Twee jaar daarvoor, in 2019, zette het chocolademerk voor het eerst voet aan Britse grond. De start was moeizaam, traditionele chocolademerken zoals Cadbury en Lindt zijn groot in Groot-Brittannië. Dat veranderde mede dankzij de coronapandemie in 2020. 

Online supermarkt Ocado wilde een cadeautje geven aan klanten die het bedrijf tijden de pandemie trouw waren gebleven. Het bedrijf kocht repen Tony's Chocolonely in om weg te geven bij bestellingen. Maaltijdbezorgbedrijf Gusto deed hetzelfde. De 40.000 repen die als gevolg van deze acties bij mensen op de mat belandden waren de doorbraak die het bedrijf nodig had. Wat ook hielp was een prijsverlaging van £3,50 naar £3 in oktober. Sindsdien zijn de verkopen met 40% gegroeid. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden