Shutterstock

Analyse Logistiek

Megachaos verwacht op Duitse wegen door staking

24 Maart 2023 - Linda van Eekeres

De Duitse vereniging voor vrachtwagenchauffeurs BGL slaat alarm wegens een grote staking aanstaande maandag. Megachaos op de Duitse wegen is maandag onvermijdelijk volgens BGL. De bevoorrading van Duitse supermarkten kan ook in de knel komen. Op zondag bestaat er in Duitsland een vrachtwagenverbod. De vereniging pleit ervoor dat dat deze zondag wordt opgeheven.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Er dreigt een schadepost van tientallen miljoenen, vertelt de vrachtwagenchauffeursvereniging tegen Bild. Twee vakbonden, EVG en Verdi, houden maandag een staking die luchthavens, treinen, OV en havens plat moet leggen. Dit om hun looneisen kracht bij te zetten. Frankfurt Airport heeft vanwege de dreigende staking op die dag ook alle passagiersvluchten geschrapt.

De internationale treinen tussen Nederland en Duitsland rijden dan evemmin. Vrachttransport tussen Nederland en Duitsland kan ook hinder ondervinden van de staking.

Vraag goederentransport blijft dalen
De Drewry's World Container Index is de afgelopen week 2% gedaald en staat nu op $1.796,83 per FEU. Vergeleken met een jaar geleden is een container van 40 voet nu 79% goedkoper.

De vraag naar goederentransport blijft afnemen. In de Drewry's World Container Index is dat ook duidelijk terug te zien in de spottarieven van containers op de route Shanghai - Rotterdam. Daar zijn de tarieven deze week 4% gedaald en op jaarbasis 87%. Sommige deskundigen verwachten wel een opleving van de vraag op de route van Azië naar Noord-Europa, zo geeft dataplatform Freightos aan, maar ondertussen blijven de rederijen afvaarten annuleren, de zogenaamde blank sailings.

Tussen week 13 en week 17 zijn volgens data van Drewry 9% van de afvaarten op de belangrijkste routes geschrapt. Het totale volume aan containers dat in de havens van Los Angeles en Long Beach werd gelost, daalde in februari met 21% op maandbasis en met 38% op jaarbasis. Zowel Europa als de VS importeren minder uit China.

De dalende spottarieven beïnvloeden ook de onderhandelingen tussen grote en middelgrote verladers en zeevervoerders over de langetermijntarieven. Normaliter zouden de contracten volgens Freightos allang ondertekend zijn, aangezien ze in mei ingaan. De aflopende contracten zijn getekend toen de tarieven torenhoog waren, schrijft FreightWaves, terwijl de spottarieven nu veel lager liggen en nog altijd dalen. "Het risico bestaat dat, als rederijen niet genoeg contracten kunnen sluiten tegen tarieven die voldoende zijn om de kosten te dekken als gevolg van de zwakke vraag en dalende spottarieven, ze veel meer capaciteit uit de Trans-Pacifische routes halen, vergelijkbaar met wat ze in 2020 deden."

Dan dreigen onvoorspelbare tarieffluctuaties. Als rederijen meer capaciteit uit de vaart halen en ondertussen de importvraag in de tweede helft van het jaar herstelt, stijgen de spottarieven en hebben verladers die vanaf 1 mei goedkope jaarcontracten hebben afgesloten het nakijken. "Een herhaling van wat er drie jaar geleden gebeurde", aldus FreightWaves.

Dat de vraag op een laagtepunt zit, merken ze ook bij zuivelhandelsbedrijf Trigona. Dat laat in zijn nieuwsbrief weten telefoontjes te krijgen van Europese transportbedrijven of ze wat te vervoeren hebben. "Zulke telefoontjes hebben we de laatste twee, drie jaar niet gehad... en containervervoer is ook in hard tempo naar beneden aan het gaan." 

Bulkvervoer
Het vervoeren van bulk is in prijs gezakt. De Baltic Exchange Dry Index staat nu op 1.484 punten tegenover 1.603 punten vorige week. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton zakt ook, naar 1.584 punten (1.768 punten vorige week). De index voor kleinere schepen, de Supramax-index, stijgt iets op weekbasis van 1.296 naar 1.333 punten.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $1.463 $1.028 $2.198 $1.414 $4.180
Vorige week -7% -1% -3% -7% -4%
Vorig jaar -85% -94% -87% -89% -37%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden