De Nederlandse consumptie van brood zit het afgelopen jaar weer in de lift, maar is nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), waarin de consumptie- en aanschafpatronen van de consument in beeld zijn gebracht.
Maar liefst 92% van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder eet op een gemiddelde dag brood. Veruit het meeste brood wordt gegeten tijdens de lunch, gevolgd door het ontbijt. 74% van de Nederlanders eet brood bij de lunch, 50% eet brood bij het ontbijt. Een veel kleiner percentage (14%) eet brood bij het avondeten. De Nederlander eet gemiddeld 3,8 sneetjes of broodjes per dag. De helft hiervan wordt tijdens lunch gegeten.
Broodbuik
Sinds 2009 daalde het broodvolume gestaag. In de jaren die volgden verschenen boeken als Broodbuik en de Voedselzandloper waarin brood werd neergezet als een dikmaker. Vanaf 2018 stijgt de broodconsumptie weer. Dat komt mede door een Europese campagne Ode aan het Brood. Ook worden de gezondheidsvoordelen van volkorenbrood duidelijker, dat is nu het meest populaire brood. De stijging zet zich in 2020 niet door. Tijdens de coronacrisis daalde vooral de out-of-home consumptie, doordat de horeca de deuren gesloten hield. Het afgelopen jaar steeg de consumptie weer, mede doordat de horeca weer open was. Het volume herstelt zich echter nog niet zoals door de branche gewenst. Het NBC denkt dat de gestegen energiekosten en de inflatie daar de oorzaak van zijn.
Thuis
Ook thuis werd er vanaf 2018 meer brood gegeten, maar na 2020 daalde dit inhome broodvolume weer. Bakkers profiteerden er tijdens de coronacrisis van dat de horeca dicht was. Meer mensen vonden destijds de weg naar de ambachtelijke bakker. Sinds 2021 daalt de hoeveelheid brood dat gekocht wordt bij supermarkten weer. Bij de ambachtelijke bakker steeg het verkochte volume brood in 2020 met 10% ten opzichte van 2019 en ook in 2021 was er nog een stijging zichtbaar. Het afgelopen jaar daalde dit volume echter met 8,3%, waardoor het bijna terug is op het pre-coronaniveau.
Prijsstijging
Brood is het afgelopen jaar duurder geworden. Zo is de prijs in de supermarkt met 8,6% gestegen en is een brood bij de ambachtelijke bakker 9,7% duurder geworden. Een kilo brood in de supermarkt kostte in 2022 gemiddeld €2,95 (2021 €2,71). Bij de bakker kost een kilo €4,30 (2021 €3,92). Het volume per aankoop daalde in de supermarkt met 4,7% en bij de bakker met 3,1%. Wel kochten klanten vaker brood bij de supermarkt. De aankoopfrequentie groeide namelijk met 3,7%. Hetzelfde kan niet gezegd worden voor de klanten van de bakkers. Daar daalde de aankoopfrequentie met 3,4%. Het aantal kopers steeg met 0,6% bij de supermarkten en daalden met 2,1% bij de bakkers. Voor consumenten zijn de smaak, de versheid en het grote aanbod de reden om hun brood bij de bakker te halen. De eenvoud, de prijs en gewoonte zijn de belangrijkste reden om brood bij de supermarkt te kopen.
Brood
De vraag is natuurlijk welk brood het meeste wordt gegeten. En dat is nog altijd de volkoren boterham. Die wordt al drie jaar achter elkaar door 47% van de ondervraagden gegeten. De meergranen boterham staat op plek 2, gevolgd door de luxe broodjes. Opvallend is dat een witte boterham vaker wordt gegeten dan een tarwe boterham en dat gevuld brood populairder is dan deze boterhammen. 79% van de Nederlanders denkt dat brood gezond is, 88% denkt dat volkoren brood gezond is. De belangrijkste aspecten van brood zijn: smaak, voedzaam, gezond en betaalbaar. Helemaal onder aan de lijst staan duurzaam en plantaardig.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.