Achtergrond Ondernemen

Overheden strijden tegen ongezond voedsel

2 Maart 2023 - Max van der Heijden

Wereldwijd proberen overheden en voedsel- en warenautoriteiten in verschillende landen voedselfabrikanten onder druk te zetten om de hoeveelheid suiker, vet en zout in hun producten te verlagen. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In de Verenigde Staten wil de Food and Drug Administration (FDA) de regels omtrent gezondheidsclaims aanscherpen, tot ontsteltenis van voedselgiganten Kellogg, General Mills en Post Holdings. Die dreigen met een rechtszaak als de FDA de regels die bepalen welke voedingsmiddelen als gezond mogen worden gelabeld aanpast. 

Volgens de bedrijven betekent de nieuwe regelgeving dat meer dan 95% van de ontbijtgranen niet meer als gezond mogen worden gelabeld. Volgens hen bestaat deze categorie ontbijtgranen uit 'betaalbare, toegankelijke, makkelijke, populaire en voedzame voedingsmiddelen'. Ook zou de productgroep mensen helpen bij het opbouwen van een gezond eetpatroon. 

In september 2022 maakte de FDA bekend dat het de regels omtrent gezond voedsel, die circa dertig jaar geleden werden ingevoerd een update krijgen. De autoriteit raadde aan dat de claim dat een product gezond is, alleen van toepassing mag zijn op voedzame producten die een bepaald percentage fruit, groente, granen, zuivel of proteïne bevatten. Ontbijtgranen zouden alleen nog als gezond gelabeld mogen worden als ze niet meer dan 2,5 gram suiker per portie bevatten. 

Reden voor General Mills, Kellogg en Post Holdings om in een reactie aan de FDA te laten weten dat ze de voorstellen alarmerend vinden en dat die in kunnen gaan tegen het eerste amendement van de Amerikaanse grondwet, waar onder meer de vrijheid van meningsuiting in is vastgelegd.

Volgens de bedrijven zou de nieuwe regel hen verbieden om waarheidsgetrouwe en niet-misleidende etiketteringsclaims te maken. Daarmee zou het hun recht op vrijheid van meningsuiting beperken.

Reclameverbod
De VS is niet het enige land dat een strijd voert tegen ongezond voedsel. In Duitsland hebben wetgevers voorgesteld dat de regels rond het adverteren voor junkfood worden aangescherpt. Dit om de gezondheid van kinderen te beschermen. In het voorstel wordt het verboden om reclame te maken voor eten en drinken met teveel suiker, zout of vet te adverteren voor kinderen onder de veertien jaar. Ook mag er tussen 6.00 en 23.00 uur geen reclame worden gemaakt voor junkfood op tv, op straat en op sociale media. Ook mogen bedrijven geen kind-acteurs inzetten in junkfoodreclames en mogen verpakkingen zich niet specifiek richten op kinderen. Welk voedsel onder de nieuwe regelgeving valt, wordt bepaald aan de hand van een model van de Wereldgezondheidsorganisatie, die bewerkt en ultra-bewerkt eten en drinken als junkfood bestempelt. 

Het voorstel kan op kritiek rekenen van het Lebensmittelverband, de Duitse brancheorganisatie van voedingsfabrikanten. Volgens de organisatie zou het advertentieverbod te vaag zijn en mogelijk 70% van alle voedseladvertenties raken. Ook zou er geen betrouwbaar onderzoek zijn naar de effecten van reclameverboden op het voorkomen van overgewicht bij kinderen. 

Uitstel
In het Verenigd Koninkrijk is een wet die het adverteren van junkfood op tv voor negen uur 's avonds verbiedt wederom uitgesteld. De wet zou in eerste instantie in april 2022 worden ingevoerd, werd toen uitgesteld naar oktober dat jaar, toen naar januari 2024 en wordt nu ingevoerd op 1 oktober 2025. Gezondheidsorganisaties hebben geschrokken gereageerd op het uitstel. 

Afgelopen week werd bekend dat Britse voedselfabrikanten er niet in zijn geslaagd om de hoeveelheid suiker in hun producten met 20% te verlagen voor 2020. Daarmee voldeden ze niet aan het vrijwillige doel dat zes jaar geleden werd aangekondigd. Tussen basisjaar 2015 en 2020 daalde de hoeveelheid suiker in producten voor thuisconsumptie met 3,5% per 100 gram. De hoeveelheid suiker in producten verkocht voor consumptie buitenshuis daalde slechts met 0,2% in diezelfde periode. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden