De tarieven van koelcontainers dalen niet zo hard als die van 'droge' containers, maar ze zijn dan ook niet als een gek gestegen tijdens de coronapandemie. Drewry verwacht wel een verdere daling van de tarieven voor de zogeheten reefers, maar niet zo hard als voor ander zeevervoer.
Een van de drukste routes voor koelcontainers is die van Europa naar Azië. Deze lijn had het qua volume rustig in 2022, hoewel dit verschilde per bestemming. Alle exporterende Europese landen hadden er last van, aldus Xeneta. Gemiddeld daalde het aantal reefers dat werd vervoerd met 13%, iets minder dan 100.000 TEU (containers van 20 voet) over 2022 tot en met november vergeleken met een jaar eerder. Dit is het tweede jaar in rij dat de vraag is afgenomen. Na een piek in 2020, liep het volume in 2021 4% terug. Feitelijk is volgens Xeneta vrijwel al het volumeverlies van 2022 toe te schrijven aan China. Het aandeel van China in de koelcontainerhandel liep terug van 51% in 2021 tot 41% vorig jaar.
Maritiem onderzoeks- en consultancybureau Drewry heeft deze week zijn Reefer Shipping Forecaster uitgebracht. Drewry voorspelt dat de groei dit jaar weer vlak zal zijn, met slechts 1,1%. De verwachting is dat in 2024 en 2025 wel sprake gaat zijn van een grotere groei, tot 4%. Dat schrijft The Load Star op basis van het rapport. Vorig jaar is naar schatting 138,6 miljoen ton gekoeld vervoerd over zee, waarbij vlees de grootste groep was met 22%, gevolgd door bananen (15%) en vis (14%).
Door de lagere vraag hebben containerschepen weer plek voor koelcontainers en dit gaat ten koste van de echte koelcontainerschepen. Hoewel de tarieven voor het vervoer van reefers daalt, geven ze vervoerders nog steeds een goed rendement ten opzichte van droge ladingen en gaan de tarieven volgens Drewry niet dramatisch dalen.
Maersk schroeft lijn terug
Deze week werd ook bekend dat Maersk voorlopig zijn dienst (TP20) voor vrachtverkeer van Azië naar Noord-Amerika en vice versa opschort vanwege een lagere verwachte wereldwijde vraag. Vorige maand werd al bekend dat Maersk en MSC, de twee grootste rederijen ter wereld, per 2025 hun samenwerking (2M alliantie) beëindigen waarin zij capaciteit uitwisselden.
De Baltic Exchange voor bulkvervoer blijft zakken. Van 602 punten vorige week naar 530 punten. De Panamax-index, die schepen van een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton daalt ook weer op weekbasis van 940 naar 818 punten. De index voor kleinere schepen, de Supramax-index staat met 660 punten ook lager dan vorige week (682 punten).
Drewry's World Index
Route | 26 januari '23 | 2 februari '23 | 9 februari '23 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $2.034 | $1.997 | $1.955 | -2% | -79% |
Shanghai - Rotterdam | $1.732 | $1.715 | $1.698 | -1% | -88% |
Rotterdam - Shanghai | $786 | $761 | $754 | -1% | -46% |
Shanghai - Genoa | $2.727 | $2.655 | $2.581 | -3% | -80% |
Shanghai - Los Angeles | $2.056 | $2.047 | $2.024 | -1% | -81% |
Los Angeles - Shanghai | $1.137 | $1.137 | $1.139 | 0% | -9% |
Shanghai - New York | $3.230 | $3.125 | $2.996 | -4% | -77% |
New York - Rotterdam | $1.197 | $1.195 | $1.194 | 0% | -2% |
Rotterdam - New York | $6.262 | $6.010 | $5.675 | -6% | -13% |
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $2.005 | $1.295 | $2.595 | $2.920 | $4.780 |
Vorige week | -3% | -1% | -2% | 0% | -3% |
Vorig jaar | -79% | -92% | -86% | -80% | -31% |