ABN Amro verwacht een toename van het aantal faillissementen van levensmiddelenbedrijven, vooral van de kleinere. Vooralsnog lukt het hen nog om de hogere energie- en inkoopkosten deels door te rekenen aan afnemers, maar nu de koopkracht van consumenten afneemt lijkt de wal het schip te keren. De gesprekken met supermarkten zullen steviger verlopen en het wordt moeilijker voor levensmiddelenfabrikanten om de hogere kosten door te rekenen. Dat stelt de bank in de nieuwe Sectorprognose Food 2023.
In 2023 zullen veel van de kosten voor de voedingsmiddelenindustrie naar verwachting licht dalen, maar wel op een hoog niveau blijven. Zo liggen de energieprijzen op een lager niveau dan het hoogtepunt eerder dit jaar, nemen de kosten voor containervervoer af en dalen ook de wereldprijzen voor agrarische grondstoffen. De kosten voor arbeid blijven echter wel stijgen als gevolg van een hoger minimumloon en blijvende schaarste op de arbeidsmarkt. Dit vormt vooral een probleem voor bedrijven met een lage automatiseringsgraad waar nog veel handmatig werk verricht wordt.
44% levensmiddelfabrikanten kan kosten nog doorberekenen
Minder levensmiddelenfabrikanten kunnen hun kosten doorberekenen in de afzetprijzen, blijkt uit een enquête van het CBS. In het eerste kwartaal van dit jaar kon ongeveer de helft van de bedrijven dit, in het derde kwartaal van het jaar was het 44%. Dit zet de toch al lage marges in de sector verder onder druk en beperkt de budgetten voor bijvoorbeeld innovatie en verduurzaming.
De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector onder druk. Voor de gehele sector wordt in 2023 een kleine krimp van 1 procent in productievolume verwacht.
De nieuwe Sectorprognose Food 2023 van ABN Amro.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.