De tarieven voor koelcontainers dalen naar verwachting in 2023, maar in een aanzienlijk langzamer tempo dan het vervoer van niet gekoelde containers. Dat schrijft Rabobank-analist Viet Nguyen in zijn outlook voor reefer zeecontainers.
Gekoelde ladingen werden dit jaar grotendeels vervoerd in koelcontainers op containerschepen (87,6%). Daarnaast wordt 11,1% vervoerd in speciale koelschepen (11,1%) of koeltankers (1,3%).
Hoewel reefer containers gebruik maken van hetzelfde netwerk als andere containers, vertonen hun tarieven vaak niet dezelfde trends vanwege verschillen in vraag- en aanbodfactoren, aldus Nguyen. Een dalend groeitempo op jaarbasis geeft volgens de Rabobank-outlook aan dat de prijzen van koelcontainers op het punt staan te dalen. Het tempo van de daling zal naar verwachting echter aanzienlijk langzamer zijn dan dat van de tarieven voor 'droge' containers. "De huidige tarieven voor reefer containers kunnen in het vierde kwartaal van 2022 aanhouden, maar in het eerste kwartaal van 2023 kan een sterke daling van de koelcontainertarieven worden verwacht." Toch blijven de tarieven naar verwachting boven het pre-coronaniveau, onder meer als gevolg van stijgende kosten, geopolitieke onzekerheden en strengere duurzaamheidseisen.
Dat de tariefontwikkeling van gekoelde containers zo uit de pas loopt, heeft volgens de analist te maken met de lading waarvan de volumes ook tijdens een economische neergang op peil blijven. "Tijdens de financiële crisis was de jaar-op-jaar volumegroei van de sector in 2009 positief, terwijl het volume droge lading met 10% op jaarbasis daalde."
Gemengd beeld voor vleesvolumes
De Rabobank verwacht dat de volumes van fruit mogelijk niet zullen groeien vanwege een afnemende vraag, hoge productiekosten en prijsonzekerheid. De volumes van zeevruchten zullen naar verwachting sterk blijven, maar de groei zal mogelijk niet zo robuust zijn als in 2021-2022. De vleesvolumes laten volgens de bank een gemengd beeld zien. De EU heeft een groot deel van haar varkensvleesexport naar China naar andere regio's verplaatst, aangezien er minder afzetmogelijkheden voor het Aziatische land zijn. De rundvleesimport van China blijft naar verwachting hoog. De handelsvolumes van pluimvee zullen waarschijnlijk sterk blijven doordat consumenten wellicht van rund- en varkensvlees naar pluimvee overschakelen omdat dat het goedkoopste vlees is.
De hoeveelheid reefer plugs waarop de koelcontainers op de schepen worden aangesloten, moet geen probleem vormen aangezien rederijen de enorme winsten van 2020-2021 geïnvesteerd hebben in nieuwe containerschepen. De meeste bestelde containerschepen wordt in 2023 en 2024 geleverd, wat leidt tot een toename van de reefer plugcapaciteit van 7,1% en 8,4% in die jaren, aldus de bank. De gemiddelde toename van 2022 tot 2026 wordt geschat op 3,9%. Wat wel impact kan hebben op het aanbod van aansluitingen voor koelcontainers is de strategie van rederijen om vaarten te schrappen (blank sailings).
Toch blijft het een grote uitdaging om het juiste aantal reefer containers daar te krijgen waar ze nodig zijn. Nguyen noemt daarvoor drie redenen. Ten eerste is de import en export van F&A (food & agribusiness) niet in evenwicht. Zo exporteren Zuid-Amerika en Midden-Amerika veel en is China een grote importeur. Ten tweede zijn koelvrachten, zoals die van verse producten, zeer seizoensgebonden, wat de planning van capaciteit bemoeilijkt. Ten slotte vertragen de aanhoudende opstoppingen in havens (vooral in de VS en Europa) de circulatie van koelcontainers. "Als gevolg hiervan zullen er in 2023 tekorten aan reefer containers in exportregio's blijven bestaan en zullen de tarieven voor reefercontainers onder druk blijven staan", aldus de Rabo-analist.
Drewry verwacht kleinere daling containertarief
Vrachtvervoersplatform Freightos heeft het in zijn wekelijkse update ook over de opstoppingen in havens. Het aantal containerschepen dat wacht op een ligplaats is sinds juli afgenomen. Deze week is het aantal schepen dat ligt te wachten van meer dan 150 gedaald tot minder dan 100. Maar voor de coronapandemie lag dit aantal onder de tien.
De Drewry's World Container Index, is deze week 3% gedaald, tegenover 6% vorige week en komt nu uit op $3.383,46 per container van 40 voet (FEU). Op jaarbasis is dat een daling van de tarieven van 66%. Drewry verwacht nog steeds een daling de komende weken, maar merkt daarbij op dat er de komende weken een lagere wekelijkse daling wordt verwacht dan de afgelopen tijd.
Route | 6 oktober '22 | 13 oktober '22 | 20 oktober '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $3.689 | $3.483 | $3.383 | -3% | -66% |
Shanghai - Rotterdam | $4.724 | $4.595 | $4.436 | -3% | -70% |
Rotterdam - Shanghai | $976 | $915 | $887 | -3% | -44% |
Shanghai - Genoa | $4.912 | $4.736 | $4.614 | -3% | -66% |
Shanghai - Los Angeles | $2.995 | $2.619 | $2.497 | -5% | -77% |
Los Angeles - Shanghai | $1.226 | $1.175 | $1.175 | 0% | -11% |
Shanghai - New York | $6.887 | $6.321 | $6.214 | -2% | -55% |
New York - Rotterdam | $1.305 | $1.336 | $1.308 | -2% | +10% |
Rotterdam - New York | $7.252 | $7.295 | $7.264 | 0% | +18% |
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat met 1,819 punten ongeveer even hoog als vorige week (1.818 punten). De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, staat op 2,144 punten, dat was vorige week 2.088 punten.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $3.424 | $2.492 | $5.719 | $5.229 | $7.041 |
Vorige week | -3% | -9% | -5% | -5% | 0% |
Vorig jaar | -67% | -86% | -72% | -63% | -2% |