foto-select / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

'Zeecontainertarief eind dit jaar terug op niveau 2019'

14 Oktober 2022 - Linda van Eekeres

De Amerikaanse retail importeert momenteel beduidend minder dan vorig jaar, blijkt uit de Global Port Tracker van de National Retail Federation en Hackett Associates. Naar verwachting zakken de volumes eind van dit jaar naar het laagste niveau in bijna twee jaar. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In september ging het (naar schatting) om 2,07 miljoen TEU (containers van 20 voet), waar het in september 2021 om 2,14 miljoen TEU ging, een daling van 8%. Voor deze maand wordt een import van de retail van 2 miljoen TEU voorspeld, vorig jaar oktober was dat 2,21 miljoen TEU. Dat komt neer op een krimp van 10%. Ook voor november (2,01 tegen 2,11 miljoen TEU) en december (1,96 tegen 2,09 miljoen TEU) worden lagere volumes voorspeld. 

De Global Port Tracker laat ook zien dat de Amerikaanse importvolumes van de retail van januari tot en met juni dit jaar hoger lagen dan vorig jaar. Vanwege de wereldwijde logistieke verstoringen en vertragingen een seizoen eerder, werden bestellingen naar voren gehaald. Daar komt bij dat er door de inflatie minder vraag is naar bepaalde producten. Hierdoor hebben Amerikaanse winkeliers momenteel meer dan voldoende op voorraad.

Tarieven
De Drewry's World Container Index is deze week opnieuw 6% gedaald naar $3.483,19 per container van 40 voet (FEU). Op jaarbasis is dat een daling van de tarieven van 65%. Drewry verwacht een verdere daling in de komende weken. Zakenbank HSBC voorspelt dat als de tarieven in hetzelfde tempo blijven dalen, deze eind van dit jaar op hetzelfde niveau zijn als in 2019. De winstgevendheid van de sector zal volgens HSBC in de tweede helft van volgend jaar een dieptepunt bereiken.

Drewry merkt wel op dat de tarieven van Rotterdam naar New York deze week 1% zijn gestegen tot $7.295 per 40 voet container en op de route New York naar Rotterdam 2% naar $1.336.

Drewry's World Index
Route 29 september '22 6 oktober '22 13 oktober '22 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $4.014 $3.689 $3.483 -6% -65%
Shanghai - Rotterdam $5.441 $4.724 $4.595 -3% -69%
Rotterdam - Shanghai $1.003 $976 $915 -5% -42%
Shanghai - Genoa $5.216 $4.912 $4.736 -4% -65%
Shanghai - Los Angeles $3.283 $2.995 $2.619 -13% -76%
Los Angeles - Shanghai $1.282 $1.226 $1.175 -4% -10%
Shanghai - New York $7.278 $6.887 $6.321 -8% -55%
New York - Rotterdam $1.252 $1.305 $1.336 +2% +16%
Rotterdam - New York $7.038 $7.252 $7.295 +1% +18%

Bulktransport heeft ook te kampen met minder vraag. De Baltic Dry index, de wereldwijde index voor bulktransport, is gedaald naar 1.818 punten. Vorige week stond de index nog op 1.996 punten. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, daalde 2,8% naar 2.088 punten.

Luchtvracht is ook een stuk goedkoper dan een jaar geleden, blijkt uit de Freightos Air Index. Tarieven voor China naar Noord-Europa zijn deze week $4,93 per kilo, 37% lager dan vorig jaar en transpacifische tarieven zijn met $6,16 per kilo gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Volgens Freightos is de sector er pessimistisch over dat er in de luchtvracht dit jaar wel een hoogseizoen zal zijn.

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $3.542 $2.730 $6.026 $5.484 $7.041
Vorige week -7% +9% -9% -18% -8%
Vorig jaar -66% -84% -71% -62% -2%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden