De besturen van FrieslandCampina en Arla verkennen een mogelijke fusie. Zoals gebruikelijk in dit soort situaties blijven officieel de lippen stijf op elkaar en worden de verhalen 'speculatie' genoemd. Arla ging na publicatie zelfs in heftige ontkenning. Uit betrouwbare bronnen, zo wordt exclusief gemeld aan Foodbusiness.nl, is bekend dat FrieslandCampina-voorzitter Sybren Attema al meerdere weken in gesprek is met Arla-collega Jan Toft Nørgaard. Ook het management van beide concerns denkt en praat mee.
Bij coöperaties beginnen zulke gesprekken altijd tussen de voorzitters. Zo is het volgens de berichten ditmaal ook gegaan. Sybren Attema moet al vrij snel hebben geconstateerd dat een fusie met een andere zuivelcoöperatie voor FrieslandCampina de enig verstandige weg vooruit is en dat Arla dan de logische gesprekspartner is. In het verleden is hier al vaker naar gehint, maar toen was de behoefte er niet.
Een eventuele fusie zou leiden tot de grootste zuivelonderneming ter wereld, met een gezamenlijke omzet van €22,7 miljard, net iets meer dan die van de huidige nummer 1, Lactalis. Zeventien jaar geleden werd al eens een fusie tussen Arla en toen Campina onderzocht, die afketste op Deense weerstand. Ook nu hebben de leden van beide coöperaties het laatste woord, maar er gelden ditmaal toch andere overwegingen.
Geen FC Arla
Beide coöperaties staan voor forse uitdagingen. Coöperatieve zuivelbedrijven hebben het de laatste jaren extra moeilijk om zich te handhaven in de snel veranderende markten, vanwege het sturingsmodel, de financieringsmogelijkheden en dubbel oogmerk (ledenbelang en rendementsbelang). Daarbij staan ze voor stevige klimaatopgaven. Voor FrieslandCampina lijkt er nog iets meer behoefte om een nieuwe stap vooruit te gaan zetten dan voor Arla, vanwege de stikstofproblematiek in Nederland en de afkalvende positie van FrieslandCampina qua aanvoerbasis van melk en gebrek aan leden en successen. Een nieuw fusiebedrijf heet in dat opzicht dus geen FC Arla gaan heten.
Het Scandinavische bedrijf presteert sterker en stabieler dan de Nederlandse branchegenoot. Bovendien is het beter gepositioneerd om verder te groeien. FrieslandCampina zit qua aanvoerbasis vastgebakken aan Nederland, met een randje Duitsland en België. Veel kansen om de grondstofaanvoer te versterken is er niet. Integendeel. Ondanks de verschillen kan een fusie voor beide bedrijven veel voordelen hebben. Gewoon in de vorm van synergie, marktmacht en als partij op exportmarkten. Arla heeft een sterke strategie en dito uitvoering, met CEO Peter Tuborgh als sterke leider. FrieslandCampina heeft de technologie, de zuivelkennis en mooie markten. Er wordt al gesproken over het hoofdkantoor in Århus (de huidige hoofdbasis van Arla) en het innovatiecentrum in Wageningen, waar FrieslandCampina de R&D heeft geconcentreerd.
FrieslandCampina is sinds het aantreden van Attema al druk bezig om de bakens te verzetten, onder meer door aan te geven dat het weer op zoek is naar nieuwe leden. Wat een totaal ander signaal is dan in de voorbije jaren werd uitgezonden. Met de uitvoering van de voornemens loopt het nog niet storm, want eerst moet de torenhoge financiële muur rondom FrieslandCampina worden verlaagd. Slechts weinig melkveehouders zijn bereid om zich nu nog voor €15 of €21 per 100 kilo melk in te kopen, terwijl er ook voldoende 'gratis' aanbod is. Bovendien is het zicht op voldoende rendement niet geweldig.
Aanpassen is niet genoeg
FrieslandCampina blijft leden en melk verliezen. De vraag is of het bedrijf dit jaar nog boven de 9 miljard kilo ledenmelk uitkomt. Dit volume is ondertussen wel genoemd als ondergrens om de strategie Koers 2030 te kunnen uitvoeren. De vaste kosten worden anders bijvoorbeeld te hoog en de garantieprijs wordt dan nog moeilijker te betalen. Daarom is meer nodig dan alleen weer aantrekkelijker te worden voor boeren en simpelweg beter te gaan draaien.
Een eventuele fusie vereist wel de goedkeuring van de Europese Commissie, en als die akkoord is, zijn weer 'remedies' te verwachten. Bedrijfsonderdelen moeten worden afgestoten of markten gedeeld om te grote dominantie tegen te gaan.
Reacties, van kalm tot gepikeerd
Arla zei eerst niet te reageren op speculaties, net als FrieslandCampina deed. Het Scandinavische bedrijf stelt zich na publicatie heftiger teweer en zegt dat de 'speculatie over een fusie tussen Arla en FrieslandCampina 100% inaccuraat is,' met verwijzing naar een statement van Peter Tuborgh. Overigens zonder nadere toelichting. In een bericht aan de leden en medewerkers in Nederland herhaalt Arla dit, maar wordt mensen ook gemaand niet zelf met journalisten te gaan praten. Tegen andere publicaties houden beide bedrijven het er op niet in te gaan op speculaties.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.