Shutterstock

Analyse Kerry Group

Kerry zet volgende stap in losmaken van zuiveltak

8 September 2022 - Linda van Eekeres

Waar in het jaarverslag van Kerry Group over 2021 nog sprake was van de twee divisies Taste & Nutrition en Consumer Foods, heeft die laatste in de jongste halfjaarrapportage plaats gemaakt voor Dairy Ireland. Wat zegt dit over de koers van de multinational?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Eerst zoomen we in op de segmenten. De omschrijving van de Taste & Nutrition-tak is hetzelfde gebleven. Kortweg: een smaak- en voedingspartner voor de voedingsmiddelen-, dranken- en farmaceutische markten die levert aan industrieën in Ierland, Europa, Amerika en APMEA (Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Afrika). Het Consumer Foods-segment werd omschreven als: leider in onze categorieën consumentenvoeding in de koelvitrine, voornamelijk in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Dat is toch wel iets anders dan de Dairy Ireland-tak, die wordt omschreven als: een toonaangevende Ierse leverancier van zuivelingrediënten en consumentenproducten met toegevoegde waarde. In de Consumer Foods-tak zat ook de vlees- en maaltijdentak, maar die is een jaar geleden verkocht aan Pilgrim's Pride Corporation voor €819 miljoen.

De Ierse voedingsgigant is in 1972 begonnen als zuivelbedrijf. De afgelopen jaren zijn er serieuze onderhandelingen gevoerd over de verkoop van de zuivelactiviteiten van het beursgenoteerde bedrijf, tot nu toe zonder succes. Het lijkt erop dat met het ontvlechten van de activiteiten van de zuiveltak deze nu duidelijker in de etalage komt te staan.  

Focus overnames op Taste & Nutrition
In een recente reeks overnames is de focus op de Taste & Nutrition-divisie ook te zien. De laatste acquisitie werd vorige week aangekondigd: de B2B kaaspoederactiviteiten - met een fabriek in Albany in de VS en 62 werknemers - van The Kraft Heinz Company voor $107,5 miljoen. Hiermee vergroot Kerry de productiecapaciteit voor kaassnacks, volgens het bedrijf een belangrijke snackcategorie. Rond de jaarwisseling nam Kerry al twee bedrijven in de biotechnologie over (c-LEcta en Enmex voor respectievelijk €137 en €62 miljoen) waarmee het bedrijf stappen voorwaarts wil zetten op het gebied van enzymtechnologie, fermentatie en bioprocesontwikkeling. Een jaar geleden verwierf Kerry het bedrijf Niacet voor voor $853 miljoen. Het bedrijf is specialist in technologieën voor conservering met productielocaties in Niagara Falls (VS) en het Nederlandse Tiel.

Zuiveltak remt groei
Ondertussen remt de zuiveltak de groei van Kerry steeds meer. Zowel de volumegroei als de handelsmarge blijft achter bij de rest van de groep.  Zo groeide het volume van Taste & Nutrition over de eerste helft van 2021 met 8,6% (in het tweede kwartaal zelfs 10,3%), terwijl Dairy Ireland een volumegroei van 1,2% noteerde (in Q2 1,9%). De ebitda-marge van de groep was vorig jaar 14,7%. Die marge moet de komende jaren groeien want het bedrijf heeft als doel een ebitda-marge van 18% in 2026. Een verkoop van de zuivelactiviteiten zou ook meer waarde kunnen creëren voor het aandeel. In het afgelopen jaar is de koers meer dan 20% gezakt. 

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden