De vegan tonijnsalade van de Albert Heijn, de vegetarische kipreepjes en andere huismerkvleesvervangers van de Jumbo, vleesvervangers in de maaltijdboxen van Marley Spoon en een vegetarische productlijn voor de Finse supermarktketen Huhtahyvät. Al deze producten ontwikkeld door het Nederlandse Schouten Europe. Een familiebedrijf dat zich al sinds 1991 bezighoudt met vleesvervangers.
En dat legt het bedrijf uit Giessen geen windeieren. Eind 2020 stond er ruim €13 miljoen op de balans, 19,74% meer dan een jaar eerder toen er €10,9 miljoen euro op de rekening stond. Het bedrijf heeft kantoren in het Nederlandse Giessen en Goor, in New York, in het Indiase Ahmedabad en in Dubai. Het levert aan 50 landen, waaronder Canada, de VS, Mexico, verschillende landen in de Europese Unie, India, Japan, Saudi-Arabië en Kenia.
Het private label bedrijf heeft ervan geprofiteerd dat het marktaandeel van de huismerkproducten tussen 2011 en 2021 groeide van 27,9% naar 37,1%. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen en PLMA.
Het succes van Schouten Europa is andere partijen niet ontgaan. ''We krijgen heel veel overnameverzoeken'', zei bestuursvoorzitter Henk schouten in een podcast in juli 2021.
Indiase ambities
Na succesvolle uitbreidingen naar de Verenigde Staten en het Midden-Oosten had Henk Schouten zijn zinnen gezet op India. Daar wilde het bedrijf in eerste instantie de Europese koers voortzetten, maar dat bleek geen goed idee te zijn. De mensen die zijn producten het hardst nodig hebben, bleken zijn producten niet te kunnen betalen, zo vertelde hij in een podcastgesprek.
Het bedrijf heeft daarom in februari 2021 Tempeh Today geïntroduceerd. In kleine fermentatie units produceert het bedrijf Tempeh. Dat gebeurt door lokale mensen en met lokale grondstoffen, zoals kikkererwten, linzen, mungbonen en sojabonen. De ambitie is om de komende 5 jaar minimaal 100 van deze kleine fermentatie-units te bouwen. Op die manier hoopt Schouten de Tempeh in heel India te distribueren.
Plantaardige toekomst
Waar in India vegetarisch eten de norm is, geldt dat voor Nederland nog niet zo. Toch heeft het bedrijf genoeg reden om te hopen dat hier snel verandering in komt. Door de stijging van de vleesprijzen zijn vleesvervangers namelijk goedkoper geworden dan vlees. Helemaal zal vlees niet verdwijnen, denkt Henk Schouten. Wel zal dankzij plantaardig voedsel de droom van circulaire landbouw iets meer werkelijkheid worden. Helemaal circulair is volgens Schouten niet mogelijk.
Op de korte termijn maakt het bedrijf een transitie van vleesvervangers die vlees moeten imiteren en daarvoor veel verschillende ingrediënten bevatten, naar puurdere producten waar minder bewerking en minder ingrediënten aan te pas komen. Ook richt het bedrijf zich naast vleesvervangers ook op visvervangers. Dankzij de Vegan Green Tuna behaalde Schouten onlangs de tweede plaats in de KVK innovatie top 100, waarmee zijn bedrijf het meest innovatieve MKB-bedrijf van Nederland is. De laatste stap is het zoveel mogelijk verminderen van uitstoot door waar het kan ingrediënten lokaal in te kopen.
Dat plantaardig eten toekomst heeft vindt de ING-bank ook, zo bleek in 2020 uit een rapport van de bank. Daarin staat de voorspelling dat het marktaandeel voor vleesvervangers groeit van €1,4 miljard in 2019 naar €2,5 miljard in 2025. Toch is er volgens de bank nog een lange weg te gaan voordat de vervangers het vlees qua marktaandeel hebben verdrongen. Dat duurt volgens de bank nog tot minstens 2055 als de markt op hetzelfde tempo doorgroeit.