De Zweedse havermelkmaker Oatly heeft vandaag (dinsdag) haar halfjaarcijfers voor de eerste helft van 2022 gepresenteerd. De omzet groeide ondanks lockdowns in China met 20,2% naar $344,1 miljoen. Helaas groeiden de verliezen ook.
De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeide van $160,2 miljoen naar $173 miljoen, een stijging van 8%. In Noord- en Zuid-Amerika groeide de omzet naar $98,8 miljoen, een stijging van 31,9%. In Azië groeide de omzet nog harder, met 41,5% naar $72,4 miljoen.
De brutowinst daalde van $80,5 miljoen naar $44 miljoen. De brutowinstmarge daalde van 28,1% naar 12,8%. Onder de streep maakt het bedrijf een verlies van $163,6 miljoen. Flink meer dan de $89,2 miljoen van een jaar eerder.
Groter verlies
Die hogere verliezen wijt het Zweedse bedrijf vooral aan de hogere kosten dat het maakt in Amerika en Azië terwijl het daar de productie uitbreidt en opschaalt. Zo verloor het bedrijf $44 miljoen in Amerika en $29 miljoen in Azië. Ook draait het bedrijf verlies door investeringen die worden gedaan in de bedrijfsvoering en in de transitie om het bedrijf naar de beurs te brengen.