Zuivelhandelaar Interfood, de nummer twee in Nederland, heeft in 2021 zo'n 18% meer omzet geboekt. Dit werd voor een groot deel veroorzaakt door de hogere zuivelprijzen. Deze ontwikkelingen gingen, in een volatiele markt, wel gepaard met een lagere winstmarge, zo blijkt uit de jaarcijfers van het handelshuis.
Dit blijkt uit de jaarcijfers die het handelshuis bij de Kamer van Koophandel heeft gedeponeerd. In het voorbije jaar boekte Interfood een omzet van €2.253 miljoen. Wat €343 miljoen meer is dan de omzet in 2020. In dat jaar werd een winst geboekt van €31,9 miljoen, in 2021 daalde die winst naar €22,6 miljoen. Interfood is daarmee niet de enige. Ook collega-handelaren Hoogwegt en Numidia zagen hun winsten teruglopen in een sterk veranderlijke markt als vorig jaar in de zuivel.
Aanslag op het werkkapitaal
De sterk oplopende zuivelprijzen deden een behoorlijke aanslag op het werkkapitaal. In een eerder interview hintte CEO Frank van Stipdonk daar al op. Daarom sloot Interfood nieuwe kredieten af met een aantal banken. Het bedrijf kan daardoor beschikken over een revolving fund-faciliteit van in totaal €450 miljoen. Door het hogere kapitaalbeslag raakte de balans uitgerekt van €384 miljoen naar €625 miljoen. Tegelijkertijd daalde de solvabiliteit van 38,7% naar 26,8%. Qua volume verhandelde Interfood vorig jaar ruim een miljard kilo product.
Interfood waagt zich niet aan concrete verwachtingen voor het lopende jaar, maar het bedrijf voorziet wel een langdurige onbalans tussen vraag en aanbod op de zuivelmarkt. Door toenemende welvaart wereldwijd is er steeds meer vraag naar zuivelproducten. Volgens Interfood kan die situatie van onbalans wel tien jaar voortduren