De Belgische bierreus AB Inbev haalt de eigen doelen niet in de productie en verkoop van alcoholvrij- of arm. De brouwer had het voornemen om in 2025 meer dan 20% van het biervolume zonder of met een minimale hoeveelheid alcohol te produceren. Dat is tot dusver slechts 6%.
"We zijn het spoor bijster", zo gaf Ezgi Barcenas, de CSO (Chief Sustainability Officer) van AB Inbev, woensdag aan in een interview op het World Economic Forum in Davos. De doelen van de brouwer, onder meer producent van Budweiser en Jupiler, waren bedoeld om de Wereldgezondheidsorganisatie te ondersteunen bij het bereiken van haar doel om schadelijk alcoholgebruik tegen 2025 in elk land met 10% te verminderen. Dit meldt Reuters.
AB inBev heeft nu meer dan tachtig niet-alcoholische en alcoholarme bieren en dranken, zei Barcenas. Hieronder vallen onder meer merken als Hoegaarden Rose 0,0% en Jupiler 0,0%. Barcenas zei dat de doelstellingen werden gemaakt voor de grote fusie van AB Inbev met SABMiller Plc in 2016, wat het portfolio van het bierconcern drastisch heeft veranderd. AB Inbev is daarom ook de commerciële koers in het aanbieden van alcoholvrij- of arm bier aan het veranderen, zo zei Barcenas. "Wat we echt willen doen, is de consument keuze en informatie bieden. Daar willen we ons meer op concentreren dan op het volume."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.