Sundry Photography / Shutterstock.com

Analyse Coca-Cola

Coca-Cola verkoopt meer cola, koffie en sportdrank

25 April 2022 - Max van der Heijden

The Coca-Cola Company heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. Zo dronken consumenten meer frisdrank, sportdrank en koffie. De hoeveelheid verkochte dranken is, qua volume, met 8% gegroeid, meldt het concern.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Freelance redacteur

De omzet van Coca-Cola groeide in het eerste kwartaal daarnaast met 16% tot $10,5 miljard en het bedrijfsresultaat nam met 25% toe tot $3,4 miljard. Ook bedroeg de operationele marge 32,5%, een stijging van 1,1 procentpunt ten opzichte van de 31,4% in dezelfde periode vorig jaar. Die stijging is met name te danken aan de sterke groei van de omzet, hoewel die deels teniet is gedaan door de hogere investeringen in marketing, de overname van de sportdrankenfabrikant BodyArmor en ongunstige wisselkoersen.

Het verkoopvolume traditionele Coca-Cola is met 6% gegroeid, Coca-Cola Zero Sugar groeide zelfs met 14% en de categorie 'frisdrank met prik' nam in totaal met 7% toe. De categorie 'sap, zuivel en plantaardige dranken' groeide met 12%. De merken 'Fairlife' in de Verenigde Staten, 'Minute Maid Pulpy' in China en 'Maaza' in India hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de groei van de laatstgenoemde categorie.

Mede dankzij de genoemde overname van BodyArmor is de hoeveelheid verkochte sportdrank met 22% gegroeid. Ook 'Powerade' deed het goed. De hoeveelheid verkochte thee, met merken als Fuze Tea, is met 8% gestegen door groeicijfers in Brazilië, Japan en Mexico. Het koffievolume is met 27% gegroeid, vooral doordat de Costa-winkels waar Coca-Cola eigenaar van is vanwege de coronapandemie tijdelijk gesloten waren. Ook is het bezig met een aanhoudende expansie voor Costa-koffie. Tot slot is de categorie 'hydratatie', die onder meer mineraalwater en Aquarius, omvat met 8% gegroeid.

Inzet op kleinere verpakkingen
Door de stijgende kostendruk en aanhoudende leveringsproblemen kiest het bedrijf ervoor in te zetten op de verkoop van kleinere single-serving-verpakkingen. In India, zo schrijft Coca-Cola, steeg het aantal transacties met 20% naar meer dan 500 miljoen, mede dankzij de verkoop van kleine glazen of plastic flesjes voor een aantrekkelijke prijs.

Ook voor aandeelhouders was er goed nieuws. De winst per aandeel steeg met 23% naar $0,64. Eén jaar eerder bedroeg de winst per aandeel $0,52. Wel was de kasstroom in het eerste kwartaal - met $620 miljoen - ruim $1 miljoen lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Tijdens een gesprek met aandeelhouders zei CEO James Quincy dat Coca-Cola wil investeren in haar merken zodat consumenten bereid zijn meer te betalen. Hij wil ook de prijzen liever nu verhogen, dan tijdens een mogelijke recessie.

Positieve vooruitzichten
Net zoals veel andere bedrijven, wordt ook The Coca-Cola Company geraakt door de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf heeft een noodfonds opgericht dat financiële steun biedt aan medewerkers in Oekraïne. Ook gaat het bedrijf, samen met bottelaars en The Coca-Cola Foundation bijna $15 miljoen doneren aan onder meer het Rode Kruis om miljoenen ontheemde mensen in Oekraïne en de buurlanden een handje te helpen.

Coca-Cola pauzeerde begin maart alle activiteiten in Rusland, vanwege de invasie. Het bedrijf zei dat de beslissing naar verwachting een negatieve impact van 1% heeft op het volume verkochte dranken en de omzet en het bedrijfsresultaat met 1% tot 2% daalt. Ook de winst per aandeel gaat met 4% dalen, zo schat Coca-Cola in. Ondanks deze negatieve vooruitzichten verwacht het bedrijf voor het heel jaar een omzet groei van 7% tot 8% en een winst per aandeel van 5% tot 6%.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden