1000 Words / Shutterstock.com

Nieuws Retail

Supermarktdirecteuren voorzien minder goed jaar

6 April 2022 - Kimberly Bakker

De meeste van de Europese supermarktdirecteuren verwachten dat hun ketens dit jaar minder goed gaan presteren dan afgelopen jaar. Het gaat om 60% van de ondervraagde CEO's. Dat blijkt uit het onderzoek State of Grocery van marktbureau McKinsey. De heropening van horecagelegenheden is de meestgenoemde oorzaak hiervoor, gevolgd door onder meer prijsgevoeligheid en hogere inflatiecijfers.

Van de 57 ondervraagde CEO's van Europese supermarktketens geeft 60% aan te verwachten dit jaar minder goed te presteren dan één jaar eerder. Daarnaast geeft 23% aan stabiele omstandigheden te verwachten en de overige 17% voorziet juist hogere resultaten dit jaar. Afgelopen jaar slonk het afzetvolume van supermarktketens in Europa gemiddeld met 2,1%. Maar door een gemiddelde prijsstijging van 1,3% bleef de omzetdaling uiteindelijk beperkt tot 0,6%, meldt onderzoeksbureau McKinsey in het rapport.

Somber sentiment
Het sombere sentiment wordt allereerst veroorzaakt door de heropening van horecagelegenheden. De verwachting is dat consumenten hierdoor minder vaak thuis koken en dat heeft gevolgen voor de omzet van supermarkten. Ook verhoogde prijsgevoeligheid is belangrijk thema dit jaar. "Consumenten kopen minder bij prijsstijgingen. Ook ontstaat zo meer concurrentie tussen supermarkten", schrijven de onderzoekers in het rapport.

De hoge inflatiecijfers hebben zowel effect op het koopgedrag van de consument als het inkoopbeleid van supermarktketens. Daarom zien de CEO's dat ook als belangrijke reden voor een lagere omzet in 2022. Ook de stijgende lonen, het tekort aan personeel, problemen in de toeleveringsketen en nieuwe regelgeving verslechteren de marktomstandigheden. Door in te zetten op 'online bestellen & bezorgen' hopen de supermarktdirecteuren de verliezen te kunnen minimaliseren.

Oorlog niet meegenomen
De enquête is afgenomen voor de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. De onderzoekers verwachten dat de oorlog het negatieve sentiment verder versterkt. Immers de kosten voor energie en voedsel stijgen en dat de uitdaging van prijsgevoeligheid vergroten.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden