Shutterstock

Achtergrond Logistiek

'Voorlopig blijven containerprijzen dalen'

30 Maart 2022 - Kimberly Bakker

Containertransport vanuit Azië richting het westen van de Verenigde Staten of het noorden van Europa is nog altijd schrikbarend duur. Maar daar lijkt wel verandering in te komen, melden analisten van marktbureau Mintec dinsdag 29 maart in een webinar. Nog zeker tot de zomer wordt een daling van de containerprijzen verwacht.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De gemiddelde prijs voor containervervoer over zee, verzameld in de World Container Index, kwam vorige week uit op $8.470 per 40 voets container. Dat is 74% hoger dan één jaar eerder. Die prijsstijging heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste daarvan is de coronapandemie. Zowel het zero-covid-beleid in China als onzekerheden rond de beschikbaarheid van containers en de trage doorstroom in havens zijn gevolgen van het virus. Maar ook de hoge prijzen voor ruwe olie spelen een rol in de stijgende containerprijzen. "Dat prijsniveau bevindt zich momenteel op het hoogste niveau sinds 2008, met een piek van $127 per vat op 8 maart", licht Andrew Moriarty, analist bij Mintec toe.

Een derde reden voor de fors gestegen containerprijzen is de groeiende vraag vanuit de consument. Overigens moet die consument door de hele logistieke onbalans ook rekening houden met langere levertijden. Voor de coronapandemie lag de levertijd gemiddeld op drie tot vier dagen. Vorig jaar was dat zes tot acht dagen. "Die langere levertijden zorgen ervoor dat kopers grote voorraden inkopen en meer investeren in warehousing on destination. Het maakt daarbij niet uit of de partij al verkocht is of niet", vertelt analist Aidan Wright tijdens de webinar. Koffie is daar volgens hem een voorbeeld van. "In veel gevallen is de consument bereid te betalen voor een kortere levertijd en dat is interessant voor de verkoper."

Daling tot de zomer
Overigens is wel de vraag of de trend van hogere consumentenbestedingen aanhoudt. "Het is nog onduidelijk wat het effect van de hoge inflatiecijfers gaat zijn", meldt Moriarty. Dat is ook een van de redenen waarom Mintec verwacht dat de containerprijzen voorlopig blijven dalen. De World Container Index daalde afgelopen week voor de vierde week op rij, ditmaal met 4%. Jesper Christiansen van Mintec voorziet dat de prijs tot de zomer daalt tot $4.000. "Rond de zomer is dan weer een stijging te verwachten, maar dat is in lijn met seizoensmatige bewegingen", vult hij aan.

Na de zomer kan de prijsdaling stevig doorzet, tot een niveau van $3.000 in mei 2023. "De groei van de economie vertraagt momenteel en dat resulteert meestal in lagere prijzen voor commodities. Dat werkt uiteindelijk vaak ook door naar de containermarkt", sluit Christiansen af.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden