Advocaten van de Belgische bierbrouwerij AB InBev hebben afgelopen week een brief gestuurd naar een Franse hobbybrouwer in het dorpje Lanleff (Bretagne). Daarin verzoeken zij de Franse producent om de naam van zijn brouwerij te veranderen. Die lijkt volgens AB InBev namelijk te veel op het merk Leffe.
Twee maanden geleden is hobbybrouwer Philippe Le Saux in Frankrijk gestart met het brouwen van bier. Inmiddels verkoopt hij op jaarlijkse basis zo'n 1.500 flessen op lokale markten en in zijn eigen brouwerij. De naam van die brouwerij – 'Brasserie Artisanal du Leff', vernoemd naar de rivier die door het dorp Lanleff loopt – valt echter bij een van 's werelds grootste bierbrouwers niet in goede aard. AB InBev vindt dat de naam te veel gelijkenis vertoont met Leffe-bier. "Vooral omdat de uitspraak in het Frans soortgelijk is", stelt de bierbouwer in een persbericht.
Advocaten van de Belgische bierproducent hebben daarom een brief gestuurd naar Le Saux met het verzoek om de naam van zijn brouwerij te wijzigen. De Franse bierbrouwer wil daar niet aan meewerken. Toch geeft AB InBev aan geen juridische procedure te willen starten. "We zoeken naar een gezamenlijke oplossing. Daarvoor kijken we onder meer naar een evaluatie door het Franse instituut voor intellectueel eigendom (INPI)."
Zwaar op de beurs
Het is niet heel vreemd dat AB InBev geen juridische procedure wil starten. Dat kan namelijk effect hebben op de aandelenbeurs en daar presteert de brouwer al ondermaats. Vrijdag 31 december sloot de koers op €53,17 per aandeel. Dat is 12% lager dan een maand eerder. In vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar is een daling van 7% zichtbaar. Eén jaar geleden stond de koers op €57,21 per aandeel. Afgelopen juni piekte de brouwer met een notering van €64 per aandeel. Dat is echter niets vergeleken met vijf jaar geleden, toen gemiddeld nog rond de €100 per aandeel werd genoteerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.