Shutterstock

Analyse Heineken

Heineken in de lift ondanks onzekere markt

27 December 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Heineken heeft last van de onzekerheid in de markt. Niet alleen in Nederland, maar ook in Azië. Zo ging de belangrijkste afzetmarkt voor de biergigant, Vietnam, op slot vanwege het coronavirus. Desalniettemin zit Heineken de laatste weken wel weer in de lift op de beurs, na een dip begin december.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Nadat de horeca in juni 2021 weer open mocht na de lockdown, stond het aandeel Heineken eventjes op het hoogste niveau ooit. Maar de onzekerheid is teruggekeerd, en niet alleen in Nederland. In het derde kwartaal kreeg de bierbrouwer een stevige tik te verwerken in Azië. Zo gingen de belangrijkste afzetmarkten voor Heineken - Vietnam, Cambodja en Maleisië - hermetisch op slot vanwege het virus.

Het totale wereldwijde verkoopvolume zakte in het derde kwartaal van 2021 met 5,1% in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Voor de Aziatische regio meldde Heineken een verkoopdaling van meer dan 37%. In Europa zag Heineken de verkoop eveneens dalen, met 2,3%. Dat kwam volgens de brouwer door slecht weer in grote delen van Europa. Ook in Noord- en Zuid-Amerika nam de verkoop af. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg de afzet juist.

Ondertussen stegen de kosten voor grondstoffen zoals gerst, glas, aluminium en energie. Heineken-topman Dolf van den Brink liet in augustus al een waarschuwing daarover horen. Nog een tegenvaller voor bierconcerns: de nieuwe Alcoholwet maakte per 1 juli een eind aan stuntprijzen in de Nederlandse supermarkt. 

Scherp letten op kosten
De nettowinst over het derde kwartaal bedroeg bijna €3,1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog €396 miljoen en bijna €1,7 miljard in het derde kwartaal van 2019. Het resultaat werd onder meer gestuwd door een buitengewone boekwinst van €1,3 miljard na een herwaardering van het Indiase dochterbedrijf United Breweries. Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de bierverkoop wel met 4%, geholpen door de heropening van de horeca in veel landen.

Door de gestegen prijzen van gerst, energie en verpakkingen onder andere, is Heineken genoodzaakt meer op kosten te letten. Dat is ook de reden dat Heineken eind oktober een prijsverhoging aankondigde voor de bieren vanaf januari. Per 1 januari 2022 betalen afnemers voor een liter Heineken €3,32, wat een verhoging van 6,1% is ten opzichte van de prijs in januari 2020. Toen betaalde een afnemer nog €3,13 voor een liter pils van Heineken. De bedrijfstop van Heineken verwacht door de grondstoffenschaarste en gestegen productiekosten dat het bedrijf pas in 2023 terug is op het niveau van voor de coronacrisis. 

Overnames
In november deed Heineken twee grote overnames in landen waar concurrent Ab Inbev actief is. Het Nederlandse bedrijf kocht drankconcern Distell en brouwerij Namibia Breweries. Heineken had al een belang in Namibia Breweries van 49,9%. De brouwer koopt nu de overige aandelen erbij. Distell is naar eigen zeggen de grootste producent van wijn, ciders en sterkere alcoholische dranken in Afrika. Heineken verwacht dat de overnames bij zullen dragen aan een stijging van de omzet en het terugdringen van de kosten.

Zoals gezegd zit Heineken de laatste weken in de lift op de beurs. Begin december zakte het aandeel Heineken naar het lage niveau van €87,9. Dat werd destijds veroorzaakt door onzekerheid op de markt rond omikron. Op 17 december schoot het aandeel Heineken ineens flink omhoog naar €97,4. Op 27 december begon Heineken deze laatste beursweek van 2021 met een notering van €98,1. De lockdown in Nederland sinds 19 december lijkt vooralsnog geen negatief te hebben op de koers van Heineken. 

{{dataviewSnapshot(45_1640597647)}}

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden