Maarten Jordaens

Interview Maarten Jordaens

'Toekomst is dichterbij huis grondstoffen halen'

5 Januari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Voor de rubriek Food People spraken we met Maarten Jordaens van de ICARE4-FOOD group. Hij noemt zichzelf de Chief Crumble Officer (CCO). Zijn Vlaamse bedrijf maakt krokante toppings voor de culinaire wereld, groothandel en industrie onder het merk 'Jordà'. Halverwege 2022 komt er een nieuw fabriekspand van duizend vierkante meter in Malle.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wat merk jij van de grondstoffenrally?
"Daar merken we steeds meer van. Kamut-graan uit Canada is al een half jaar niet beschikbaar. Dat is een uitdaging. Daar proberen we creatief mee om te gaan door vergelijkbare granen te sourcen en de recepturen aan te passen. Ik importeer bewust geen grondstoffen meer uit Azië. Zo haal ik de spelt inmiddels uit Nederland en kikkererwten uit Italië. De toekomst is om dichterbij huis grondstoffen te vinden. Alle export- en transportkosten drukken op de kostprijs. Onze verpakkingen komen nu allemaal uit Europa, in het verleden was dat nog Thailand. Dat heeft het coronavirus op positief vlak met ons gedaan."

Wat produceer jij zoal vanuit de ICARE4-FOOD Group?
"Ik ben chef-kok geweest en heb in Michelin-keukens gewerkt. Na vier jaar wist ik dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen. Ik ben gaan studeren: voedingstechnologie. Bij McCain Foods heb ik als chef 'innovatie' gewerkt. Dat was interessant, al merkte ik is dat alles om volumes draait. Innovatie is minder makkelijk dan de gastronomische wereld. Veel innovatieve ideeën worden afgeschoten, dat frustreerde mij. Ik wilde dit omzetten in iets positiefs. Daarom ben ik zeven jaar terug mijn eigen bedrijf begonnen, met consultancy voor de voedingsindustrie. De echte doorbraak kwam met de productie van krokant gepofte granen en zaden en crumble-producten die steeds meer gevraagd werden door de foodservice en later ook de voedingsindustrie."

"Sinds kort maak ik ook afgewerkte krokante toppings voor de retail en de delicatessemarkt onder het merk 'Toppd'. Wij draaien nu 250 kilo per dag aan krokante toppings in productie. Halverwege 2022 komt er een nieuw fabriekspand op duizend vierkante meter. Mensen en bedrijven willen graag een crunchy textuur in hun producten, en komen dan bij ons uit. We spelen in op de laatste trends en smaken; we produceren ze ook glutenvrij. De hele keten is in onze handen, van R&D en productie tot verkoop. Omdat we de producten zelf ontwikkelen, komt mijn kennis van diverse keukens goed van pas. Hierdoor kunnen we de wensen van de klant snel vertalen in een product."

Wat zijn de logistieke uitdagingen?
"Nu zijn er een hoop problemen. Zo zijn er onvoldoende chauffeurs. We bestellen op tijd, maar je merkt dat sommige zendingen toch te laat zijn. Er is bij ons intern meer stock van grondstof; maar liever dat dan niet kunnen leveren bij onze klanten. Intern proberen we veel op te lossen; dat is makkelijker omdat wij een klein en flexibeler team zijn, dus we zitten kort aan de bal."

Wat merk je van de hoge energieprijzen?
"Die zijn natuurlijk enorm gestegen. We bouwen een nieuw pand, en daarin willen we rekening houden met het milieu. Zo werken we met warmtepompen, zonnepanelen en willen we ook met warmte recuperatie werken. Ook willen we onafhankelijk zijn van leveranciers van fossiele brandstoffen. Onze wagens zijn al hybride en worden in de toekomst elektrisch. Gas komt niet meer binnen bij ons; alles gaat op elektriciteit werken.

Wat drijft jou om in de foodsector te werken?
"Ik heb een enorme passie voor kwalitatieve voeding, ook mede door mijn ervaring in de Michelin-keukens. Wij maken producten die de chef-koks ontzorgen. Ik word gelukkig van mooie producten, maar ook van ondernemen. Dat is een soort verslaving. Ik houd ervan nieuwe producten of projecten te starten. Er is geen weg meer terug; ik kan niet meer voor een baas werken."

Je hebt Spaanse roots?
"Ik ben 100% Belg, maar een van mijn merken heet Jordà, en dat is Catalaans. Naar mijn achternaam. Ons verhaal begon in Spanje, waar ooit mijn azijnpoeder wereldwijd opgepikt is door de Spaanse chefs Albert en Ferran Adria van 'El Bulli'. Deze chefs zijn wereldwijd bekend. Ze wilden onze azijnpoeders in hun wereldwijde productlijn texturas van het merk Albert y Ferran Adria. Daarom betekent Jordà wel iets voor mij, en daar is onze marketing mee aan de slag gegaan. Er is tot op vandaag een goede vriendschap met El Bulli. Hij en zijn team heeft gezorgd dat we bekendheid hebben gekregen in de gastronomische wereld." 

Wat is de grootste uitdaging binnen de foodbusiness voor 2022?
"Voor mij is dat zoeken naar goed personeel en milieubewust omgaan met onze nieuwe productie. Maar duurzaam partnership wordt ook belangrijk komende jaren. Verkopen en kopen, dat is mooi, maar dat is niet het voornaamste. Als voorbeeld; wij doen zaken met een bedrijf, dat kleine cheesecakes van topkwaliteit maakt. Zij zochten krokante toppings binnen een bepaald budget; daar hebben wij veel tijd, energie en werk in gestoken. We hebben een mooie relatie opgebouwd, en nu hebben ze een grote klant gevonden. Zij geloven in onze toppings, en hierdoor gaan we samen hard groeien en dat is voor mij belangrijk. Mensen moeten je product en filosofie steunen. Ik ben niet geïnteresseerd in een lagere kwaliteit nastreven, want ik wil niet onder mijn eisen werken binnen mijn merken. Alles moet top zijn in smaak, balans en krokantheid."

Wat is jouw grootste passie/hobby naast je baan?
"Ik eet enorm graag in de betere restaurants, maar houd ook van auto's. Ik ben ambassadeur voor de BMW-garage Jorssen Noord in België en ik test geregeld een nieuw model. Dat kan gaan van een snelle 'M badge'-wagen tot een nieuwe elektrische wagen. De combinatie van rijervaring en techniek laat mij ontspannen. Hardlopen is ook een passie; door alle stress moet ik mijn hoofd leegmaken. Loopkleren aan en gaan. Niet achterom kijken zoals ik ook doe in het bedrijfsleven."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden