AlgaeHolland

Interview Michel Hermans

'Algen zijn hét ingrediënt van de toekomst'

22 December 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Algen toepassen als ingrediënt in de eiwittransitie. Het is in opkomst, maar nog wel een niche. In Food People spraken we met Michel Hermans, de directeur van AlgaeHolland. 'Wij zien algen echt als hét ingrediënt van de toekomst. Waar we nog tegenaan lopen, is het stuk onbekendheid in de markt.'

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wat merk jij van de grondstoffenrally?
"Dat is het mooie aan micro-algen: de beschikbaarheid en productie zijn fors. Dus we hebben geen last van schaarste en kunnen blijven opschalen tot aan de behoefte van de klant. Daar waar onze grondstofkostprijzen op vastlopen, is het stukje onbekendheid. Door beperkte afname hebben we lagere producties. Daardoor zijn de kosten nu relatief hoog. Wanneer we in de toekomst meer afname kunnen creëren, dan kunnen we de prijzen ook naar beneden brengen." 

Waarom zijn algen de vleesvervanger van de toekomst?
"Algen zijn onderdeel van het vleesvervangerspakket, onder andere in het aanvullen van essentiële aminozuren. Micro-algen zijn een eencellige plant. Ze bevatten aminozuren die het lichaam niet zelf kan opbouwen. Het is een prachtig ingrediënt, en het zou mooi zijn als het meer gebruikt wordt in de voedingsindustrie. Ik heb concepten ontwikkeld om een brug te slaan van de kweek naar voedingsmiddelen, dat is uniek. Die concepten verkopen wij in de vorm van droogpoeders. Onze doelgroep zijn klanten in Noordwest-Europa die betrokken zijn bij vis- en vleesvervangers of producenten van bijvoorbeeld smoothies, gezonde bars en sportdranken."

Wat zijn de logistieke uitdagingen bij AlgaeHolland?
"Het vervoer van de droogpoederproducten vindt plaats via vrachtwagens. Wij verpakken dit in 5 tot 25 kilo zakken en dat wordt getransporteerd over de snelweg. Het is in de coronaperiode lastiger om vervoer te organiseren, omdat de beschikbaarheid van vervoerders lager is. Het vraagt echt meer tijd om alles geregeld te krijgen. Soms moet ik er daardoor druk op zetten, en snel schakelen met de transporteur om zeker te zijn dat alles op tijd aankomt."

Wat merk je van de hoge energieprijzen?
"Wij kweken gele en blanke algen met behulp van licht. Hiervoor werken we samen met een producent in Zuid-Europa om zo de kosten te drukken. Die werkt volledig op zonne-energie, dus wij hebben niet veel last van de hoge energieprijzen. Daarnaast beschikken we over een eigen R&D-faciliteit in Zeeland. Mocht ons volume in de toekomst stijgen, dan knnen we hier ook een fabriek neerzetten. Maar dan moet je wel een bepaald volume hebben om rendabel te worden."

Wat drijft jou om in de foodsector te werken?
"Het mooie is dat je een bijdrage levert aan wat de consument op zijn bord heeft liggen. Wat mij persoonlijk drijft, is het brengen van ingrediënten in de voedingsindustrie die helpen in de voedingstransitie. Omdat ik zie dat er een hoop massaproductie plaatsvindt met ingrediënten die niet altijd een gezonde bijdrage leveren."

Wat is de grootste uitdaging binnen de foodbusiness voor jou op dit moment?
"Micro-algen als algemeen ingrediënt in de voedingsindustrie introduceren. Ik wil de bewustwording bij de klanten van de meerwaarde van algen laten groeien. Het is een onmisbaar ingrediënt voor de eiwittransitie en verrijking van recepturen. Vaak krijgen we de reactie: 'Algen, dat is toch vies, dat ken ik alleen van mijn vijver in de tuin.' We willen deze vooroordelen wegnemen. Zo hebben wij sinds kort ook blanke en gele algen, dat is uniek in de markt. Ook hebben we een biologisch gecertificeerde alg. De producten promoten doe ik via LinkedIn, en platformen waar we onderdeel van zijn met andere algenproducenten. Ik vind het belangrijk om producenten te laten zien wat de toegevoegde waarde is."

Wat is jouw grootste passie naast je baan?
"Buiten lange afstanden zwemmen met mijn zwemgroep; daar zit al mijn vrije tijd in. Dat doe ik twee à drie keer per week in de Oosterschelde, ook in de winter. Ik woon naast de Oosterschelde, dus dat is makkelijk. Ik doe ook aan zwemtochten. Zo heb ik twee jaar geleden de 'Thames marathon' gezwommen, en we zwemmen een competitie langs Walcheren. Zo zie je de mooiste stranden van Zeeland."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden