Vlaamsch Broodhuys

Interview Vlaamsch Broodhuys

'Zuurdesem niet meer weg te denken'

8 December 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Het Vlaamsch Broodhuys bestaat precies 25 jaar. Eigenaar Dimitri Roels had als missie 'het broodlandschap revolutionair veranderen'. Zo werd zuurdesem op het bakkersmenu gezet; een product dat vroeger amper gebruikt werd in ons land. "Iedereen moet elke dag van het allerlekkerste brood kunnen genieten."

Voordat Dimitri Roels eigenaar werd van het Vlaamsch Broodhuys, heeft hij enkele jaren als chef-kok gewerkt in sterrenkeukens. In de Parijse keuken raakte hij geïnspireerd om met zuurdesem te werken. 

Het Vlaamsch Broodhuys bestaat dit jaar 25 jaar. Wat is het hoogtepunt van al die jaren?
"Het feit dat wij zuurdesembrood in Nederland geïntroduceerd hebben. Dit brood werd voorheen geassocieerd met Duits, zuur brood. Maar, wij hebben het neergezet als kwaliteitsbrood. Hierdoor hebben we het broodlandschap revolutionair veranderd; zuurdesem is niet meer weg te denken. Wij hebben een pioniersrol gehad, en daar ben ik trots op. Mijn drive was én is om het allerlekkerste brood voor iedereen beschikbaar te maken."

Wat merken jullie van de stijgende grondstofprijzen?
"Omdat ik jaren in topkeukens heb gewerkt, weet ik precies hoe de inkoop van grondstoffen werkt. In Frankrijk hoef je de kok niet te leren waar hij of zij de groentes of het vlees inkoopt; dat wordt gedaan bij lokale boeren. Zo benader ik het bakkersvak ook. Toen ik mij ging verdiepen in de markt van tarwe, was ik teleurgesteld dat tarwe alleen gezaaid wordt voor zetmeel en eiwit. Smaak was niet leidend. Ik ben daarom op zoek gegaan naar het ras 'campremy', dat vooral in Frankrijk geteeld wordt. Dit ras is al zeker veertig jaar oud. Na het proeven van een aroma van vanille en suiker, was ik direct verkocht. Wat een smaaksensatie, en het kruim was prachtig geel."

"Aangezien dit ras in kleine hoeveelheden wordt geteeld, zochten we naar een Franse inkoopcoöperatie om zaken mee te doen. We hebben nu sinds 2013 een inzaaicontract, waarbij de premie twee jaar vaststaat. De Matif heeft uiteraard wel de meeste invloed op de prijzen. Ook zijn de boter- en suikerprijzen extreem gestegen. Dat heeft ook invloed. En wij moeten voor verpakkingen 30% meer neertellen dan voorheen. Daarom zijn we genoodzaakt per 1 januari hogere prijzen door te berekenen. We vinden dit uiteraard spijtig, zeker omdat veel van onze klanten al geraakt zijn door de maatregelen."

En, dan zijn de energieprijzen ook nog eens de pan uitgerezen...
"Ja, inderdaad. Gelukkig hebben wij dit kunnen ondervangen door de prijs van gas voor een jaar vast te zetten via Inbak, de centrale inkooporganisatie voor bakkerijen. Bakkers verstoken natuurlijk veel gas, dus het zijn dure tijden."

Wat zijn voor jullie de logistieke uitdagingen?
"Er vindt een verschuiving plaats van leveringen overdag naar leveringen in de vroege ochtend. Dit heeft te maken met het feit dat horeca eerder moet sluiten. Dat zorgt ervoor dat de druk toeneemt. Transport is verder duur. We hebben ook uitgebreid in aantal winkels; zo hebben we in Utrecht net een derde winkel geopend. In Den Haag openen we ook twee nieuwe filialen; de teller komt dan op zestien winkels. Mensen zien de winkels van Vlaamsch Broodhuys als een uitje in de coronatijd. De winkels hebben ons in de 25 jaar dat we bestaan, er altijd doorheen gesleept. Veel consumenten blijven lekker eten en verwenmomenten creëren. Sinds de coronapandemie zijn we aangesloten op de online bezorgdiensten Zapp en Flink. Dit loopt gesmeerd; veel mensen bestellen nu ontbijtjes of lunches."

Kun je iets meer vertellen over de drie nieuwe broodsoorten die in 2022 op de markt komen?
"Dat gaat om drie zuurdesembroden van 2.0 kwaliteit. Door de fermentatie worden ze bereid op andere temperaturen, en ze rijzen op hout. Alles wordt met de hand bereid; maar dat is normaal in ons bedrijf. Daarom worden ze uiteindelijk anders gemalen dan de huidige broden. Ik heb er al één laten proeven aan chef-kok Sergio Herman. Hij was meteen verkocht. In zijn restaurants komt ons brood ook terecht."

Wat drijft jou?
"Samen successen vieren. Ik vind het geweldig als ik in een winkel mensen zie genieten van ons brood, maar ook als ik een bus zie rijden van Vlaamsch Broodhuys, op weg naar een klant."

Wat is je grootste uitdaging op dit moment?
"De coronapandemie. Het is te hopen dat we niet opnieuw op slot gaan. Dat heeft vorig jaar stress veroorzaakt. Ons bedrijf is compleet gereorganiseerd en doorgelicht, waardoor er medewerkers zijn vertrokken. Zodat we nu lean & mean zijn; klaar voor de toekomst. In Amsterdam is winkelpersoneel echt een grote uitdaging. We sluiten daar sommige winkels al om 15.00 uur door een tekort. Dat gaat mij echt aan het hart."

Wat is jouw passie, naast je baan?
"Ondernemerschap houdt eigenlijk nooit op. Ik sta altijd aan. Tegelijkertijd houd ik van reizen, met mijn partner Diante. We zijn recent nog in Parijs geweest. Dat was geweldig. Ik ben er nog vol van; ik heb hier het schilderij 'Prisoners Round' bekeken. Kippenvel. Ik zoek altijd het klassieke, het authentieke, in mode of kunst. Dat is in Parijs zeker te vinden. We hebben de stad herontdekt."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Analyse Granen

Tarwetenders stoppen prijsdaling van granen

Marktupdate Grondstoffen

Wasde is bearish voor maïs en tarwe in de VS

Analyse Grondstoffen

Tarwemarkt kruipt langzaam omhoog

Analyse Grondstoffen

Onrust in Zwarte Zeegebied laait verder op

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden