Nix & Nix

Interview Nix & Nix

Alcoholvrije slijter richt zich op gezonde consument

14 Oktober 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Wim Boekema startte in juli met de eerste alcoholvrije slijterij van Nederland: Nix & Nix. De initiatiefnemer sport zelf veel en zocht hij al langer naar een goed alternatief voor alcoholvrije dranken. "Ik kwam in aanraking met alcoholvrije spirits, en na het proeven werd ik enthousiast. Inmiddels verkopen we nu in Haarlem ruim zeventig verschillende soorten bieren."

Waar komt het idee voor Nix & Nix vandaan?
"Ik zocht naar efficiency in mijn leven. Ik sport veel, maar wil tegelijkertijd ook weleens alcohol drinken met vrienden. Toch had dat invloed. Daarom ging ik op zoek naar alternatieven. Mijn baan gaf ik op in maart vorig jaar om volledig voor mezelf te kunnen beginnen. Ik vond een Zuid-Afrikaanse alcoholvrije gin: 'Abstinence'. Ik ging praten met ondernemers en ben veel gaan proeven. In Ierland, Engeland en de Verenigde Staten zijn veel mooie dranken met bijbehorende merken. In een brainstorm bedacht ik wat ik met deze dranken zou kunnen doen in mijn slijterij. Inmiddels doe ik zaken met veel bedrijven over de hele wereld, en probeer ik mijn assortiment uit te breiden."

Op wie focus jij je?
"Op gezondheidsbewuste consumenten. Die groep neemt hard toe. Er zijn veel mensen die bewust niet drinken. Ik ben er inmiddels achter dat als ik wil drinken, dit ook alcoholvrij kan zijn. Ook groeit het aantal sporters dat na het sporten een alcoholvrij biertje wil drinken. Wist je dat de Duitse Olympische ploeg zelfs alcoholvrij bier drinkt als hersteldrankje? Er zitten antioxidanten in en stoffen die het immuunsysteem bevorderen. Ook dat is iets dat wij meegeven. Er zit echt een verhaal achter onze dranken. Op ons portal komen orders komen uit heel Nederland, en dan maakt het niet uit of mensen in de stad of op het platteland wonen. Het is geen hype, maar een lange termijn trend."

Kan je iets meer vertellen over de inkoop van de dranken?
"Alles wat we tegenkomen, proberen we te proeven. Daarvoor moeten we het naar Nederland halen. Als het lekker is, komt het in ons assortiment. Unieke producten vinden, dat is de kunst. Inmiddels - na veel zoeken en proberen - beginnen nieuwe producten vanzelf naar mij toe te komen. Dit vanuit mijn netwerk. Ik kreeg afgelopen week iets binnen van een partij in Singapore. Het is leuk om zoveel ondernemers te spreken die ermee bezig zijn. De makkelijkste weg is om alles in Nederland inkopen, maar dat wil ik niet. Het is wel een lastige tijd voor import. Alles is duurder geworden, van pallets uit Europa tot het halen van dranken uit Zuid-Afrika. Maar ach, de transportkosten hadden we al; die zijn van 3% naar 5% gegaan."

Alcoholvrij bier is bekend, maar wijn minder. Waarom is dat?
"Bier is met name bekend doordat retailers hierop inspelen. Alcoholvrije wijn wordt bekender. Wat je merkt, is dat de consument die van wijn houdt, het moeilijk vindt om het niet te vergelijken met 'gewone wijn'. Gelukkig zijn de technieken wel een stuk beter geworden, waardoor de smaak zich ook ontwikkeld. Dit is een verandering, waardoor meer vraag ontstaat. En dat leidt tot meer innovatie en betere producten."

De categorie alcoholvrije spirits blijft in Nederland en internationaal hard groeien. Klopt dat?
"Ja. Daarom hebben wij afgelopen maand de nationale vakprijs gelanceerd. Lokale en internationale merken hebben meegedaan. We zien het als onze verantwoordelijkheid om de categorie 'alcoholvrije spirits' een extra boost te geven en te zoeken naar de beste smaken en merken in deze categorie. Bij 'NIX & NIX' zijn consumenten snel overtuigd van de spirits. Ze vergelijken het niet direct met een spirit met alcohol. Het komt echt aan op smaak en beleving."

Wat is jouw groeimodel voor de komende jaren?
"We zijn nu drie maanden open; dus we zijn nog bezig om uit te zoeken hoe onze klantengroep in elkaar steekt, en hoe we hier op in kunnen spelen. Ik heb twee mensen in dienst die mij helpen, plus een flexibele schil die af en toe bijspringt in de slijterij. Als dit concept werkt, dan sluit ik niet uit dat het ook op andere locaties terecht kan komen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden