Ondanks de wisselende koersbewegingen en de coronacrisis boekte Bonduelle Group afgelopen jaar groei. De netto-omzet steeg met €2,7 miljoen (+1,6%) op 'like-for-like'-basis, zo meldt het bedrijf in de jaarcijfers. Voor komend jaar streeft het Franse bedrijf naar een omzetgroei van 3%. De Noord-Amerikaanse tak wordt strategisch herzien.
Bonduelle Group had afgelopen jaar (tot en met het tweede kwartaal) te maken met veel ongunstige valutabewegingen. Hierdoor is de totale groei van de groep met bijna 4,3% afgenomen. Dit kwam voornamelijk door de wisselende stand de Amerikaanse dollar, de Russische roebel en de Canadese dollar ten opzichte van de euro.
Bonduelle Group laat afgelopen maanden ook een wisselend beeld zien op Euronext Paris. Maandag 11 oktober noteerde het nog €21,85 per aandeel. In de maand februari waren de koersen een stuk minder hoog; namelijk €19,68 per aandeel. Dit komt vermoedelijk door de lockdowns in diverse landen, wat een direct effect had op de out-of-home-afzetkanalen.
Desalniettemin kijkt het positief vooruit; het zet in op een omzetgroei van 3% voor komend jaar. De activiteiten op de Noord-Amerikaanse markt (van Bonduelle Americas Long Life) worden strategisch herzien. In deze divisie worden ingeblikte en bevroren groenten en fruit verwerkt voor retailers en out-of-home-kanalen. De activiteiten omvatten zes verwerkingsfabrieken in Canada en vier in de Verenigde Staten. Deze divisie genereerde een jaaromzet van €600 miljoen ($702 miljoen).
Plantaardig is de toekomst
Het bedrijf is altijd al een pionier geweest op het gebied van plantaardige voeding, en dat is het nog steeds. In uitingen laat Bonduelle blijken dat de 'groenterevolutie' hoog op de prioriteitenlijst staat. Ook met het oog op de tien miljard mensen die in 2050 gevoed moeten worden. "Om de huidige milieu-uitdagingen het hoofd te bieden, geloven we dat plantaardige voeding dé oplossing is," zo meldt Bonduelle op haar website.
Bonduelle verbindt aan die marktpositie een duidelijke duurzaamheidsambitie: tegen 2025 wil het een B Corp-gecertificeerd bedrijf worden. Ilonka Audenaerde, General Manager Bonduelle Benelux: "B Corp is een wereldwijd erkende duurzaamheidscertificering waarbij je je als bedrijf engageert om natuur, milieu en sociale verantwoordelijkheid op hetzelfde niveau te plaatsen van economisch belang. We willen graag de beste zijn vóór de wereld in plaats van de beste van de wereld."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.