Ahold Delhaize heeft boven verwachting gepresteerd over het tweede kwartaal. De omzet ligt duidelijk hoger dan het voorgaande kwartaal. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf heeft gepresenteerd. Vooral het feit dat consumenten thuis blijven koken draagt bij aan de groei. Ook de acquisitie van FreshDirect speelt een grote rol. Voor komende maanden is het perspectief eveneens positief, daarom verhoogt Ahold de operationele marges.
De netto-omzet van Ahold Delhaize komt over afgelopen kwartaal uit op €18,6 miljard, waarvan een tiende via online verkopen is verworven. Dat is een daling van 3% (bij stabiele wisselkoersen) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reden dat de omzet lager uitkomt, hangt samen met ongunstige wisselkoersen, acquisities en een opleving van de benzineverkoop, zo meldt Ahold in het kwartaalrapport. Wordt echter gekeken naar een periode van twee jaar, dan komt een groei van 16,4% uit de hoed. Dat is hoger dan de omzetgroei over heel het afgelopen jaar (14,4%). Ten opzichte van het eerste kwartaal is een plus zichtbaar van eveneens 16,4%.
Overname van FreshDirect
In het tweede kwartaal groeide de netto-consumentenomzet met 35,8%, geholpen door de overname van FreshDirect. Die overname heeft vooral bijgedragen aan de groei van 61% in de online verkopen in de Verenigde Staten. Exclusief de overname van FreshDirect groeide de Amerikaanse online-omzet namelijk 'maar' met 29%. De netto-omzet in de Verenigde Staten steeg het afgelopen kwartaal met 2,7% (bij constante wisselkoersen). Kijkende naar een vergelijkbare omzet van twee jaar, dan bedroeg de groei 19,1%. Daarmee wordt nog altijd boven verwachting gepresteerd.
In de Europese Unie groeide de netto-omzet van Ahold Delhaize met 3,6% (tegen constante wisselkoersen). Kijkende naar een vergelijking van twee jaar, dan is de groei uitgekomen op 12,6%. Een jaar geleden was dat 12,3%. Albert Heijn, Bol.com en de filialen in Tsjechië hebben de grootste bijdrage geleverd aan die groei. In het tweede kwartaal steeg de netto-consumentenverkoop met 27%. Die sterke groei komt volgens topman Frans Muller vooral door blijvende consumentenveranderingen. Dat vertelde hij op het NOS Radio 1 Journaal. Bij Ahold verwachten ze dat consumenten het thuis koken herontdekt hebben en dat die trend niet zomaar weer zal verdwijnen.
Verwachtingen voor de rest van het jaar
Ahold Delhaize verwacht dat de coronapandemie ook in de rest van het jaar voor onzekerheid zal zorgen. Toch ziet het de toekomst met vertrouwen tegemoet en verhoogt het concern de cijfers opnieuw. De vooruitzichten voor de onderliggende operationele marge zijn verhoogd tot 4,3%. Dat was eerder nog 4%. Daarnaast blijft Ahold Delhaize zich inzetten voor het dividendbeleid en inkoopprogramma van de eigen aandelen. Het concern verwacht dat het dividend voor het volledige jaar zal groeien in vergelijking tot het afgelopen jaar.
De goede resultaten hadden een positief effect op de beurskoers van Ahold Delhaize. Het aandeel stond voor de publicatie van de kwartaalcijfers op €26,80. Inmiddels noteert de koers op €28,24 per aandeel. Het is het hoogste punt in vijf jaar tijd. Alleen in 2000 en 2001 stond de koers nog hoger, op ruim €40 per aandeel.