Bel Leerdammer

Nieuws Halfjaarcijfers

Lagere koopkracht heeft effect op cijfers Bel Groupe

3 Augustus 2021 - Kimberly Bakker

De lagere koopkracht in diverse delen van de wereld heeft een negatief effect gehad op de halfjaarcijfers van Bel Groupe. De omzet komt 2,7% lager uit dan vorig jaar en het bedrijfsresultaat toont een daling van 38%. Dat meldt het concern in het halfjaarrapport. Ook komende maanden voorziet het een moeilijke economische en financiële omgeving.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel Groupe heeft over het eerste halfjaar een geconsolideerde omzet gerealiseerd van €1,69 miljard. Dat is 2,7% minder dan in dezelfde periode afgelopen jaar, toen kwam de omzet namelijk uit op €1,73 miljard. "Ongunstige wisselkoersen hebben een negatief effect gehad op onze omzet (-3,9%), waarbij de stijging van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar de grootste boosdoener was", schrijft het concern in het halfjaarrapport. Het geconsolideerde bedrijfsresultaat komt uit op €109 miljoen, een daling van 38% in vergelijking tot een jaar eerder. De nettowinst bedraagt over de eerste zes maanden van het jaar €67 miljoen.  

Vooral het eerste kwartaal was zwaar voor Bel Groupe. "De groei in die periode werd gekenmerkt door pandemische paniekaankopen. Daardoor is het lastig om een vergelijking te maken met het afgelopen jaar. Het verlies dat we daar hebben behaald, hebben we in het tweede kwartaal echter wel deels goed kunnen maken." In dat kwartaal steeg de omzet met 2,7% naar €850 miljoen. In het bijzonder was de verkoop van het merk 'Boursin' in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Amerika goed. In Duitsland scoorde vooral 'Mini Babybel' goed onder consumenten, voornamelijk als gevolg van extra promotie.

In het Midden-Oosten en Noord-Afrika waren de prestaties – op de verkoop van Boursin na – minder goed dan in andere jaren. "Gedurende de coronapandemie verslechterden de omstandigheden in deze landen. Vooral Algerije had te lijden onder de aanzienlijk verzwakte economische omstandigheden. Dat leidde tot zeer hoge prijzen voor basisvoedingsproducten en een negatief effect op de koopkracht van de consument", schrijft het zuivelconcern in het halfjaarrapport.

Toekomstverwachtingen
De toekomstverwachtingen zijn ook niet bijster positief. Bel Groupe verwacht opnieuw een moeilijke economische en financiële omgeving. Dit vanwege valutavolatiliteit, ongunstige grondstofprijzen en een onstabiele economische en geopolitieke context in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Desalniettemin verwachten we te kunnen profiteren van de aanhoudende positieve trend die we waarnemen in belangrijke gebieden als de Verenigde Staten, Canada en China." Iets wat de financiële positie van Bel Groupe ook ondersteunt, is de verkoop van Bel Leerdammer aan Lactalis. Die overname zal tegen het einde van het derde kwartaal van 2021 worden afgerond.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden