StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

Achtergrond Overname

Wat wil een Russisch zoetwarenbedrijf met HAK?

16 Juli 2021 - Linda van Eekeres

Het leeuwendeel van de groenten en peulvruchten van HAK worden geteeld binnen een straal van 125 kilometer rond de fabriek in het Brabantse Giessen, maar de eigenaar zit straks 6.000 kilometer verderop in Tomsk in Rusland. HAK-eigenaar NPM Capital heeft een voorlopige verkoopovereenkomst getekend met KDV Group, een Russische producent van met name zoetwaren. Wat moet een bedrijf dat zich vooral richt op zoete lekkernijen met een bedrijf dat groenten inmaakt?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

HAK kent al enige omzwervingen. CMS kocht het groenteconservenbedrijf in 1992 en moest ervoor zorgen dat de concurrentie aangegaan kon worden met het Franse Bonduelle. In 2001 kwam de onderneming in Amerikaanse handen toen H.J. Heinz Company haar aankocht. Sinds 2005 mag private-equitybedrijf NPM Capital (onderdeel van SHV) zich eigenaar noemen. Dat bracht HAK onder in de holding Neerlands Glorie, samen met Jonker Fris dat van het Engelse Premier Foods was overgenomen. 

Elk uur meer dan 60.000 kilo zoetwaren
Wat weten we over het nieuwe moederbedrijf van HAK? Eigenaar is Denis Shtengelov, die zelf in Australië woont. Het hoofdkantoor is gevestigd in de stad Tomsk. KDV bezit vijftien fabrieken in Rusland en maakt meer dan 700 producten. Naar eigen zeggen produceren de fabrieken meer dan 60.000 kilo snacks en koek per uur. Daarnaast maakt het bedrijf tal van andere producten in het assortiment, waaronder koffie, pasta, sappen en zelfs luiers. 

KDV telt 20.000 werknemers en heeft zelf landbouwareaal en verschillende magazijnen en distributiecentra door heel Rusland. Het concern opereert momenteel onder zestien handelsmerken, die te koop zijn bij meer dan 250.000 verkooppunten in voornamelijk Rusland, Oost-Europa en China. In dertien landen heeft KDV momenteel vestigingen en in 35 landen worden de producten verkocht.

KDV betrad onlangs ook Amerikaanse markt
KDV is op overnamepad. In de maand juni was de acquisitie van het Amerikaanse Liberty Orchards, dat onder andere Turks fruit en fruitbars maakt. Met de overname van HAK worden de eerste stappen gezet op de West-Europese markt. Wat moet een bedrijf dat zich vooral richt op zoete lekkernijen met een bedrijf dat groenten inmaakt?

Dat is tweeledig; KDV zegt zich met de overname op de plantaardige markt te willen begeven. Het bedrijf maakt bij uitstek ongezonde snacks, terwijl er internationaal steeds meer vraag is naar gezonde voeding. Aan de andere kant biedt het bedrijf uit Giessen een entree naar de West-Europese markt. In een nieuwsbericht van HAK zegt KDV-oprichter Shtengelov: "Naast onze bestaande activiteiten willen we een nieuwe divisie oprichten die zich richt op plantaardige voeding en aansluit op de wereldwijde trend naar een gezonder en duurzamer eetpatroon. HAK is niet alleen ons startpunt in Europa, maar heeft ook een sterke missiegedreven strategie die aansluit bij nieuwe maaltijden en eetmomenten van de consument van morgen. Ze bedient nu al een thuismarkt van 100 miljoen consumenten, vooral in Noordwest-Europa. Samen met het management wil ik daar graag de eerste groeiversnelling realiseren."

HAK wil internationaal verder groeien
HAK krijgt met de overname 'de mogelijkheid om internationaal verder te groeien, om te beginnen in Duitsland waar HAK sinds eind 2017 een eigen organisatie heeft en daar jaar op jaar met dubbele cijfers groeit'. CEO Timo Hoogeboom van HAK zegt in het nieuwsbericht: "Uit de gesprekken die we met KDV hebben gehad wordt dat bevestigd en is duidelijk dat HAK autonoom blijft opereren. En dat we samen met KDV onze internationale marktpositie kunnen versterken en missie versnellen om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden