Treur Kaas

Nieuws Treur Kaas

Treur Kaas wil buitenland veroveren met nieuw merk

31 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Treur Kaas heeft een nieuw exportmerk geïntroduceerd: Daniel’s Selection. Daarmee wil het beter toegankelijk zijn voor buitenlandse klanten. “Dit is een merknaam die in het buitenland beter aanslaat én beter uit te spreken is, zo denken wij”, aldus Daan Treur, commercieel directeur van het kaasbedrijf. “Overigens verandert hiermee niets aan de missie van het bedrijf, we blijven nog steeds de lekkerste en uniekste kazen selecteren voor onze klanten.”

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De vader van Daan Treur, commercieel directeur bij Treur Kaas, is in 1955 met het bedrijf gestart. "We focusten ons toen op melkwinkels en kruideniers, maar die markt was al aan het verdwijnen. In de jaren '70 kwamen kaasspeciaalzaken op, we zijn ons toen daarop gaan richten", vertelt Treur. "We hadden een pakhuis waar alles natuurgerijpt werd, zonder luchtbehandelingsinstallaties. Die bestonden toen immers nog niet. Later zijn we verhuisd naar een nieuwe locatie, waar we geconditioneerd konden rijpen en dat doen we nu nog steeds."

De oudste van de drie zoons is in 1981 in het bedrijf getreden. "Tien jaar later is ook mijn jongste broer actief geworden in het bedrijf." Het familiebedrijf levert inmiddels aan meer dan twintig landen kaas. "We focussen ons vooral op kaas van hoge kwaliteit. We zijn bijvoorbeeld ook een van de vijf partners van Cono Kaasmakers. Daarnaast werken we veel met kaas van de boerderij en hebben we eigen recepturen aangedragen. Zo willen we ook unieke producten kunnen aandragen."

De introductie van: Daniel's Selection
Om in het buitenland nog beter in de smaak te vallen, heeft het kaasbedrijf een nieuw exportmerk geïntroduceerd: Daniel's Selection. "De merknamen die we nu uitvoeren, zijn niet altijd goed uit te spreken in het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan de geitenkaas van 'De Mèkkerstee' in Ouddorp. Laat een Amerikaan dat maar eens zeggen, dat lukt niet. We wilden een merk ontwikkelen dat we alleen aan het buitenland konden verkopen. Het moet vooral fungeren als paraplu, alle varianten (van geit en koe tot jersey's) moeten hieronder kunnen vallen. Zo is Daniel's Selection ontstaan."

De naam is een samensmelting tussen 'wat' het bedrijf doet en door 'wie' het geleid wordt. "Selecteren, ofwel selection, dat is wat we doen. We selecteren bij diverse leveranciers de lekkerste kazen. Daarnaast is Daniel mijn doopnaam. Eén en één maakt twee en zo zijn we op Daniel's Selection uitgekomen", vertelt Treur. Overigens kunnen de andere merken van Treur Kaas ook nog gewoon door buitenlandse klanten worden besteld. "Die keuze maken ze zelf."

Met het nieuwe exportmerk richt Treur Kaas zich voornamelijk op Europa. "Ook Canada en de Verenigde Staten staan op ons lijstje, daar gaan nu ook al veel kazen heen. Aan Rusland of China hoef je bijvoorbeeld niet te denken. Daar komen we toch niet binnen vanwege het protectionistische beleid." Voor de binnenlandse markt verandert er verder niets. "Dit merk is puur voor de export bedoeld."

Geen selectie in leveranciers
Het nieuwe merk is niet alleen voor bepaalde leveranciers, stelt Treur. "In principe kan alles onder deze naam geëxporteerd worden. Wel focussen wij ons als bedrijf vooral op de kleinere kaasmakers. Als je kijkt naar Cono Kaasmakers, dan is dat bedrijf toch een factor tien tot twintig kleiner dan bijvoorbeeld FrieslandCampina. Ook zijn producenten van boerderijkazen vaak relatief klein." Wat ook kenmerkend is voor deze bedrijven is, volgens Treur, dat er nog veel handmatig gebeurt. "Het rijpen doen wij vaak zelf in een van onze pakhuizen."

Dat maakt ons ook onderscheidend. "We selecteren echt de beste, uniekste en lekkerste kazen. Door het rijpen veelvuldig zelf te doen, hebben we het proces ook zelf in de hand. We hebben machines die de juiste temperatuur en luchtvochtigheid verzorgen." Naast gangbare kaas, te herkennen aan het bruine hart, zal het nieuwe exportmerk van Treur Kaas ook bestaan uit biologische kazen, te herkennen aan het groene hart. Het assortiment van Daniel's Selection zal bestaan uit koekaas (groen label), geitenkaas, (blauw label), schapenkaas (bruin label) en Jerseykaas (geel label).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden