Lars Fortuin / Shutterstock.com

Analyse Ahold Delhaize

Ahold Delhaize blijft profiteren van coronacrisis

17 Mei 2021 - Kimberly Bakker

De coronamaatregelen, waaronder de wereldwijde lockdowns, zijn voor Ahold Delhaize geen straf. Het moederbedrijf van supermarktketen Albert Heijn profiteert er klaarblijkelijk nog volop van in de eerste maanden van dit jaar. Dat laten de kwartaalcijfers zien. De omzet steeg met bijna 6% en de online verkopen stegen met maar liefst 103,3%. We bevinden ons nu in een jaar waarin de hoop van velen is dat alles enigszins 'terug naar het oude' zal gaan. Wat zijn de verwachtingen van Ahold over dit jaar én is dat terug naar het oude gaan wel goed nieuws voor het concern?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Met ruim 380.000 medewerkers en bijna 7.000 winkels is de Nederlands-Belgische multinational Ahold Delhaize een van de grootsten ter wereld op supermarktgebied. In Europa heeft het concern het vierde grootste supermarkt-marktaandeel en in de Verenigde Staten staat het op de vijfde plaats. Dat laatste land is wel de grootste inkomstenbron, want daar wordt bijna twee derde van de jaaromzet gerealiseerd. Nederland komt op een tweede plek en Belgie sluit de top drie af. Verder heeft Ahold Delhaize ook nog vestigingen in Portugal, Roemenië, Servië, Tsjechië, Griekenland en Indonesië.

Vorig jaar behaalde de multinational een omzet van €74,7 miljard. Een plus van bijna 13% in vergelijking met het jaar ervoor. De online verkopen stegen met 66,6% naar €7,6 miljard. Ten slotte steeg het dividend met 18,4% tot €0,90 per aandeel. Kortom: het concern heeft afgelopen jaar volop kunnen profiteren van de maatregelen tegen het coronavirus. Ook in de eerste maanden van het huidige jaar doet het dat. Door de lockdowns bestellen consumenten nog altijd meer boodschappen online én die winkelwagen is daarnaast ook meer gevuld. Buitenshuis eten is immers al maanden niet meer van toepassing. Thuis koken is de nieuwe trend geworden. Ook cadeaus konden op een gegeven moment niet meer fysiek gekocht worden. Bol.com profiteerde daarvan.

De cijfers
In het eerste kwartaal van het huidige jaar heeft Ahold Delhaize een omzet behaald van €18,3 miljard. Dat is een stijging van 5,8% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 3,6% naar €10,7 miljard en in de Europese Unie was een groei van 9,4% zichtbaar tot €7,5 miljard. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat we een jaar terug in deze periode net wel/net niet in de coronapandemie zaten. Dit kan betekenen dat de groeicijfers voor het volgende kwartaal iets lager uitvallen dan nu het geval is. "We zijn tevreden met deze prestaties en hebben deze goede cijfers kunnen behalen, omdat we snel op de consumentenvraag hebben kunnen inspelen", aldus CEO Frans Muller in het kwartaalverslag.

Dat online bestellen nog steeds in trek is, blijkt wel uit de cijfers over het eerste kwartaal. De online verkopen stegen bij Ahold Delhaize namelijk met 103,3% tot €2,7 miljard in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging is niet vreemd, want zoals hierboven beschreven zaten we toen nog niet volledig in een coronalockdown en gingen de meesten consumenten nog gewoon naar de winkels toe. In de Verenigde Staten was de groei het grootst, daar steeg de online verkoop namelijk met maar liefst 188,3%. Deze groene cijfers worden grotendeels ondergesteund door de overname van FreshDirect, die op 5 januari werd voltooid.

In de Europese Unie was een stijging zichtbaar van 78,6% in de online verkopen. Het grootste deel hiervan werd binnengehaald via platform Bol.com. De netto consumentenomzet groeide met 76,6%. De omzet van externe verkopers op Bol.com groeide in het eerste kwartaal met 101%. Inmiddels telt het retailplatform bijna 45.000 handelspartners.

Positieve verwachtingen
Dat de cijfers boven de verwachtingen uitstijgen, is voor Ahold Delhaize reden om de verwachtingen voor de rest van het jaar omhoog te schroeven. Zo verwacht het dat de online verkoop dit jaar met 40% zal toenemen, terwijl het eerder nog uitging van een stijging van 30%. Vooral in de Verenigde Staten verwacht het concern dat de groei hard toeneemt, met 70%. In de vorige verwachting ging het nog uit van een plus van 60%. In de Benelux heeft de multinational de verwachting voor de verkoop via Bol.com verhoogd naar €5,5 miljard. Die verwachting stond eerder nog op €5 miljard. "Hoewel de crisis voor grote onzekerheid blijft zorgen, geven de goede resultaten van het eerste kwartaal ons het vertrouwen om de groeivooruitzichten voor dit jaar te verbeteren", aldus Muller.

Om die 'online' resultaten te bereiken, moet het verder investeren in de online mogelijkheden. Daarom verwacht het concern dat de investeringsuitgaven uitkomen rond de €2,2 miljard. "Het verbeteren van onze online capaciteit wordt deels aangedreven door onze onlangs geopende click-and-collect-locaties in de Verenigde Staten en door de lancering van Ship2Me", licht Muller toe. De vooruitzichten voor de vrije kasstroom blijven ongewijzigd op ongeveer €1,6 miljard. Hiermee ligt het bedrijf op schema om in 2019 tot 2021 €5,6 miljard aan cumulatieve vrije kasstroom te bereiken.

Ook in duurzaamheid blijft het concern investeren komende maanden en jaren. Zo wil Ahold Delhaize tegen 2050 een netto-nuluitstoot van koolstof bereiken voor alle merken. "In de Verenigde Staten zetten we daarbij nog in op de samenwerking met het Rodale Institute om oplossingen te ontwikkelen voor regeneratieve biologische landbouw", aldus Muller.

Terug naar het oude
Maar er komt natuurlijk een einde aan die coronapandemie. Althans, dat hopen we. Ook bij Ahold Delhaize zien ze dat dit gevolgen kan hebben voor de financiële resultaten in 2021, maar vooral ook in 2022. Een groeipercentage van meer dan 100% is immers niet realistisch als de winkels weer gewoon open mogen. En ook als weer buitenshuis gegeten mag worden, worden er automatisch wat minder boodschappen gekocht. De verwachting is dan ook dat komende jaren lagere cijfers worden geschreven. Niet alleen bij Ahold overigens, ook bij andere supermarktorganisaties.

Hoeveel lager is echter lastig te voorspellen. Dat komt onder meer doordat niet te verwachten is dat de cijfers terugzakken naar het tijdperk voor de coronacrisis. De trend van online bestellen blijft, ingegeven door de gewenning aan gemak onder consumenten. Zeker is volgens analisten wel dat een veel groter groeipercentage er niet meer in zit voor deze bedrijven. Met andere woorden: rode cijfers zijn onvermijdelijk richting het einde van het jaar. Dat hoeft niet erg te zijn, want de multinational draaide voor de crisis ook prima.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden