Voedingsmiddelenconcern Nestlé neemt de vitaminemerken van Kohlberg, Kravis, Roberts (KKR) over voor $5,75 miljard. Dat maken beide partijen bekend in een persbericht. Daarmee wordt Nestlé een van de wereldleiders op het gebied van mineralen en supplementen. De verwachting is dat de aankoop in de tweede helft van het jaar wordt afgerond.
De coronapandemie heeft de vraag naar mineralen en supplementen bevorderd. Voor Nestlé een reden om verder te investeren in de branche. Het maakt namelijk bekend vitamineproducent Bountiful over te nemen van KKR & Co. Bountiful verkoopt een breed scala aan vitamines die verkrijgbaar zijn in winkelketens zoals Walmart, CVS en Rite Aid. Met de overname is een bedrag van $5,75 miljard gemoeid.
Nestlé wordt hiermee tevens een van de wereldleiders op het gebied van mineralen en supplementen. "De overname past daardoor goed in de strategie van het bedrijf. Het wil namelijk verder uitbreiden in de momenteel zeer aantrekkelijke en wereldwijd groeiende markt voor gespecialiseerde voeding", zo schreef Patrik Schwendimann, analist bij Zuercher Kantonalbank, eerder al.
Niet de eerste investering op dit gebied
Mark Schneider, de CEO van het internationale voedingsmiddelenconcern, investeert overigens niet voor het eerst in vitamines en supplementen. In 2017 nam het Atrium Innovations al over voor $2,3 miljard. Deze strategie heeft al behoorlijk wat resultaten opgeleverd. Zo rapporteerde Nestle onlangs een fors hogere omzetgroei dan analisten hadden voorspeld. De omzet van Nestlé Health Science steeg over het eerste kwartaal met bijna 10%.
De aandelen van Nestlé hebben daarnaast meer dan 70% gewonnen sinds Schneider de voorman werd. Schneider heeft gezegd dat Nestlé de komende jaren meer overnames gaat doen om de vele desinvesteringen van de afgelopen jaren te compenseren.
Nestlé meldt verder dat het verwacht dat de aankoop in de tweede helft van het jaar zal worden afgerond.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.