Hoewel de vogelgriep nog altijd flink om zich heen grijpt, gaat de prijsstijging inmiddels niet meer zo hard. Met name in Nederland zijn de prijzen simpelweg te hoog geworden. In het land staan de eierprijzen al weken op recordhoogte.
Tot voor kort leek de stijging op de Noord-Europese eiermarkt vrijwel oneindig. Inmiddels is dit patroon grotendeels doorbroken. De prijzen nemen nog wel toe, maar het tempo hiervan is duidelijk minder stevig. De markt is nog altijd zeer krap, waarbij de kersttijd een belangrijke rol speelt. In deze periode van het jaar is de vraag naar bakwaren sterk, waardoor ook de verkoop van eieren toeneemt. Daarnaast zet een andere trend door: de verkoop van tafeleieren blijft sterker dan voorheen. Inmiddels zijn de prijzen echter zo hoog dat de ruimte voor verdere stijgingen aanzienlijk beperkt is.
Nederlandse prijs stijgt lang
De Noord-Europese eierprijzen namen de laatste weken een stuk minder stevig toe dan we tot kort geleden zagen. In de laatste drie weken (vanaf week 46) steeg de Nederlandse eierprijs met slechts 1,5% tot het recordniveau van €19,85 per 100 eieren, zo blijkt uit data van de Amsterdamse index. Ter vergelijking: tussen week 41 en week 46 nam de prijs nog met 11,4% toe.
Daarmee volgt de Nederlandse eierprijs de Duitse markt, waar de prijsstijging al eerder afzwakte. Al in week 43 begon de prijs minder sterk te stijgen. In week 48 was de prijs slechts 0,9% hoger dan een week eerder. Vergeleken met de toename sinds week 38 van 12% is het tempo van de stijging dus fors afgenomen.
Vogelgriep
Hoewel de prijs niet meer in hetzelfde rappe tempo toeneemt, blijft de vogelgriep forse druk op de markt zetten. Inmiddels is het niet meer ongebruikelijk dat er op de grote eiermarkten in één week besmettingen op meerdere bedrijven plaatsvinden. In de markt is te horen dat lokale tekorten in Noord-Europese landen niet meer uit te sluiten zijn. Met name in het hogere segment (zoals biologische eieren of XL-eieren) is het niet te garanderen dat supermarkten volledig bevoorraad blijven.
Dat pakstations en handelaren geen hogere prijzen meer kunnen afdwingen, komt hoofdzakelijk doordat de afnemers op de rem trappen. In de retail en in de toelevering aan de horeca zijn de prijzen voor de eindgebruiker al verhoogd, maar de retail is niet langer bereid de prijzen nog sterker te laten stijgen. De angst heerst dat de vraag daardoor te sterk afneemt. Om dit te voorkomen hebben deze kanalen al aanzienlijk op hun marge ingeteerd. Daarbij helpt het ook niet dat de feestdagen inmiddels in zicht komen. De vraag vanuit de verwerking staat normaal gesproken op het punt om iets te dalen, aangezien de productie van bakwaren aan het eind van deze maand afneemt. Dit is het gevolg van de wens van consumenten om in het nieuwe jaar een frisse, gezonde start te maken.