Midary / Shutterstock.com

Nieuws Grondstoffen

Olijfolieprijzen opnieuw omhoog door droogte

27 Maart 2023 - Klaas van der Horst

Na een dip medio februari zitten de olijfolieprijzen weer aardig in de lift. De recordprijs van medio december wordt nog niet bedreigd, maar de markt is toch weer behoorlijk gespannen. Grote vraag is dan: gaat de afnemer mee met weer hogere prijzen?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Punt is dat de olijfolie-oogst op het Iberische schiereiland opnieuw onder druk lijkt te komen door droogte. Het heeft deze winter in Spanje weer niet zoveel geregend als nodig zou zijn voor een enigszins normaal groeiseizoen. Oogstjaar 2022/23 dreigt eerder uit te lopen op een herhaling van het jaar 2021/22, toen de oogst ook al zwaar tegenviel.

Door de droogte zal er ditmaal nog een schepje bovenop komen, is de verwachting. De Europese Commissie heeft al weer enkele weken terug aangegeven dat ze bijna weer een halvering van de oogst tegemoetziet. In 2021/22 werd in totaal 1,5 miljoen ton geoogst in Spanje, op een totaal in de EU van 2,3 miljoen ton. Voor dit jaar wordt een oogst voorzien van 1,5 miljoen ton in totaal en een oogst van 780.000 ton in Spanje.  

De kleinere oogst in het westelijke Middellandse Zeegebied wordt deels opgevangen door een grotere oogst in het oosten ervan. Dat is evenwel bij lange na niet genoeg om de productiedaling op te vangen. Hogere prijzen liggen dus in het verschiet. De vraag is evenwel hoe veel hoger de prijzen kunnen stijgen.

{{dataviewSnapshot(46_1679906196)}}

In de regio rond de Middellandse Zee zelf wordt olijfolie steeds meer een luxe artikel. Wie kan, koopt het product zelf bij de boer of een lokale verwerker. Dat scheelt kosten. Toch zijn ook heel veel consumenten aangewezen op merkproducten uit de supermarkt, en daarbij wringt het. Consumenten zoeken alternatieven en de afzet stagneert. Verwerkers worden dan ook creatief.

Hoge prijzen maken creatief
In Spanje zijn al elf merken uit de winkel gehaald omdat ze niet aan de eisen voldeden. In één geval is ook al rechtstreekse fraude vastgesteld. Flessen met volgens het etiket 'vierge' of 'extra vierge' olijfolie waren gevuld met product van lampolie-kwaliteit. Gelukkig zijn geen gevaarlijke toevoegingen gevonden, zoals in het verleden ook wel eens het geval was.

Ook elders in Europa zijn consumenten niet altijd bereid om te betalen voor heel dure olijfolie. Ook daar worden dan alternatieven gezocht. daarnaast schept het veel kleinere aanbod vanuit met name Spanje kansen aan olijfolie van elders in de wereld, bijvoorbeeld uit Chili of Albanië. Hierbij gaat het dan nog wel om kleinere volumes.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden